خبر اولسیاسی

«طوفان الأقصی» در پنجمین روز/ افزایش تلفات نظامی اسرائیل و ورود ناو امریکایی به شرق مدیترانه

با ادامه درگیری‌ها میان اسرائیل و نیروهای فلسطینی در نوار غزه برای پنجمین روز پیاپی، شمار شهدای فلسطینی به 950 تن رسید در حالی که شمار تلفات اسرائیل به 1200 تن افزایش یافت.

میدل ایست نیوز: با ادامه درگیری‌ها میان اسرائیل و نیروهای فلسطینی در نوار غزه برای پنجمین روز پیاپی، شمار شهدای فلسطینی به 950 تن رسید در حالی که شمار تلفات اسرائیل به 1200 تن افزایش یافت.

به گزارش «الجزیره»، در ادامه درگیری‌ها دفتر سازمان ملل در فلسطین (انروا) اعلام کرد که 250 هزار فلسطینی در داخل غزه آوار شده‌اند که اکثرشان در مدارس تابع سازمان ملل در شرایط بسیار سخت به سر می‌برند.

وزارت بهداشت نوار غزه نیز در تازه ترین بیانیه خود که صبح امروز (چهارشنبه) منتشر شد شمار قربانیان حملات اسرائیل به نوار غزه را 950 شهید و بیش از 5 هزار زخمی اعلام کرد.

با وجود این، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا گفت که در گفت‌وگو با «رون درمر» وزیر امور راهبردی اسرائیل بر «حمایت بی شائبه امریکا از حق اسرائیل در دفاع از خود» تأکید کرده است.

همزمان شبکه «ان بی سی» امریکا به نقل از مقامات امریکایی خبر داد که «جو بایدن» رئیس جمهور امریکا، در تماس تلفنی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل بر ضرورت تلاش برای کاهش خسارت‌های غیر نظامی در غزه تأکید کرده است.

کاخ سفید نیز اعلام کرد که بایدن در گفت‌وگوی تلفنی با نتانیاهو در جریان تازه‌ترین تحولات قرار گرفته و بر ضرورت «محکومیت جنایات وحشتناک حماس که شبیه جنایات داعش است از سوی همگان» تأکید کرده است.

در همین راستا، «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت امریکا گفت که ناو جرالد فورد برای افزایش بازدارندگی و حفاظت از منافع امریکا در منطقه مستقر شده و هدف از آن جلوگیری از گسترش تنش به دیگر مناطق در منطقه است.

وی گفت که هر طرفی مانند حزب الله یا دیگر طرف‌ها پیش از تصمیم‌گیری درباره دخالت در این نزاع باید به دقت فکر کنند و افزود که امریکا با قطر و دیگر شرکای برای کاهش تنش در تماس است.

پیش از آن ارتش امریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ناو هواپیمابر جرالد فورد برای بازدارندگی در برابر هر طرفی که در پی افزایش تنش یا گسترش میدان درگیری باشد به شرق دریای مدیترانه رسیده است.

همچنین ارتش اسرائیل صبح امروز (چهارشنبه) با اعلام نام 14 سرباز دیگر، از افزایش تلفات نظامی خود در عملیات «طوفان الاقصی» به 169 تن خبر داد.

همچنین رسانه رسمی اسرائیل (کان) گفت که دولت امریکا در 24 ساعت اخیر تلاش‌هایی را برای ایجاد گذرگاه انسانی برای انتقال فلسطینیان و شهروندان امریکایی از غزه به مصر آغاز کرده به خصوص که احتمال گسترش اقدام نظامی اسرائیل در غزه وجود دارد.

از سوی دیگر، دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در غزه صبح امروز خبر داد که نیروگاه برق نوار غزه به علت نبود سوخت تا چند ساعت آینده کاملا از کار خواهد افتاد.

این دفتر در بیانیه خود تأکید کرد که این وضعیت به معنای ورود غزه به تاریکی مطلق است که به روند امدادرسانی آسیب جدی خواهد زد ضمن اینکه به علت توقف ورود سوخت از گذرگاه رفح، امکان راه‌اندازی ژنراتورها هم وجود ندارد.

در این بیانیه از نهادهای بین‌المللی خواسته شده که فورا برای توقف حملات ویرانگر اسرائیل اقدام کنند و افزوده که وضعیت 2.3 میلیون تن در خطر است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا