خبر اولسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

پشت پرده سفر وزیر خارجه امریکا به منطقه

هدف امریکا ثبات منطقه از طریق عادی‌سازی روابط همه کشورهای منطقه با اسرائیل است، تا از این طریق منطقه را آرام نگه داشته و به سراغ مناطق ناآرام‌تر و غالبا در شرق آسیا برود.

میدل ایست نیوز: آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا پس از 24 ساعت از اعلام موضع امریکا برای ایستادگی در کنار اسرائیل و حمایت قدرتمند از استفاده از همه وسائل نظامی برای سرکوب فلسطینیان غزه، فورا سفرش به کشورهای عربی برای دیدار با سران این کشورها را آغاز کرد.

به گزارش الخلیج آنلاین، وی روز گذشته در امان با عبدالله دوم، پادشاه اردن و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کرد.

عبدالله و عباس در گفت‌وگو با وزیر خارجه امریکا بر لزوم توقف حملات اسرائیل به غزه و جلوگیری از کوچاندن ساکنان آن تاکید کردند.

بلینکن پس از امان به دوحه رفت و با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دیدار و درباره تحولات اوضاع در فلسطین و پیامدهای وضعیت بشری در آن رایزنی کرد.

براساس بیانیه دیوان امیری قطر، آل ثانی بر اهمیت تلاش برای کاهش تنش و بازکردن گذرگاه های امن برای نوار غزه برای کمک و تلاش های بشردوستانه تاکید کرد.

تمیم بن حمد آل ثانی بر تضمین عدم گسترش خشونت در منطقه و موضع ثابت قطر در محکوم کردن هدف قرار دادن غیر نظامیان تاکید کرد.

بلینکن پس از قطر به بحرین رفت و با سلمان بن حمد آل خلیفه، پادشاه بحرین دیدار کرد. پادشاه بحرین بر لزوم بازگشایی گذرگاه های بشردوستانه فوری برای وارد کردن کمک های پزشکی، امدادی، غذا، آب و برق به نوار غزه تاکید کرد.

سلمان بن حمد بر موضع بحرین مبنی بر حمایت از تلاش های صلح فراگیر و توقف خشونت که امنیت و ثبات منطقه ای را تهدید می کند، تاکید کرد.

پس از سفر فوری بلینکن به بحرین، وزیر خارجه امریکا به عربستان چهارمین مقصد خود رفت و پس از آن نیز به امارات و مصر خواهد رفت.

محتوای سفر

بلینکن در تل آویو گفت که به فشار به کشورهای برای جلوگیری از گسترش درگیری و استفاده از تاثیر خود بر حماس برای آزادسازی فوری و نامشروط گروگان ها ادامه می دهیم.

وی افزود که بررسی خواهیم کرد که چگونه به تلاش برای تحقق رویکرد خود در منطقه ای با صلح بیشتر، شکوفاتر، امن تر و منسجم تر ادامه دهیم.

وزیر خارجه امریکا گفت که این همان گزینه مطرح شده است و این گزینه در نتیجه فعالیت های حماس، واضح تر شده است.

بلینکن بیان کرد که تنها نماینده کشور خود نبوده بلکه نماینده اسرائیل نیز بوده چرا که به عنوان یک یهودی که جدش از کشتار فرار کرده، به اسرائیل سفر کرده است.

وزیر خارجه امریکا گفت که پیامی که برای تل آویو آورده ام، این است که همواره در کنار اسرائیل هستیم و گلوله سامانه پاتریوت و گلوله های دیگر را در اختیار اسرائیل قرار می دهیم و از تل آویو حمایت می کنیم.

حملات شدید اسرائیل

سفر وزیر خارجه امریکا در حالی انجام می شود که غزه هدف بمباران شدید اسرائیل است که تاکنون منجر به شهادت بیش از 2 هزار نفر و مجروح شدن بیش از 8 هزار نفر و آوارگی بیش از 400 هزار نفر از منازل خود شده است.

فلسطینی ها معتقد هستند که اسرائیل در طرحی برای تغییر جمعیت، به هدف قرار دادن خشونت آمیز برای کوچاندن فلسطینیان از غزه ادامه می دهد.

در همین راستا ارتش اسرائیل از همه ساکنان شهر غزه خواست منازل خود را تخلیه کرده و به سمت جنوب غزه بروند و ادعا کرد که این اقدام در راستای امنیت شخصی خودشان است.

ارتش اسرائیل تاکید کرد که اسرائیل اجازه بازگشت به ساکنان غزه را مگر پس از صدور بیانیه نخواهد داد و اعلام کرد که نزدیک شدن به حصار غزه با اسرائیل ممنوع است.

ارتش اسرائیل همچنین تاکید کرد که طی روزهای آتی به اقدامات ملموس در شهر غزه ادامه می دهد.

سخنگوی کتائب القسام، شاخه نظامی جنبش حماس در پاسخ به این بیانیه ارتش اسرائیل، گفت که طی ساعات آینده، مسائل زیادی را در نظر گرفته ایم و مهاجرت در قاموس ما نیامده است مگر مهاجرت برای بازگشت به سرزمین مان.

منافع امریکا در آرامش اوضاع

در همین راستا، یاسر عبدالعزیز، تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با الخلیج آنلاین، گفت که از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی، دیپلماسی امریکا به دیپلماسی خشونت یا اجبار تبدیل شده است.

وی معتقد است که امریکا به دنبال حمایت از اسرائیل برای کوچاندن ساکنان غزه و تامین نیازهای اسرائیل در این زمینه است.

عبدالعزیز اشاره کرد که حماس در راستای مانع تراشی در برابر پروژه های امریکا تلاش می کند و جبهه جدیدی را که روسیه و چین آن را رهبری می کنند، در مقابل امریکا می گشاید.

وی تصریح کرد که عملیات طوفان الاقصی، معیارها را تغییر داده است و اشاره دارد که امریکا پس از آن که ناو هواپیمابر را برای بازدارندگی حماس به منطقه فرستاد، تنها به حماس پیام نداد بلکه پیامی به ملت های منطقه برای ترساندن آنها و همچنین پیام اطمینان به کشورهای عادی کننده روابط با اسرائیل داد.

این تحلیلگر سیاسی تصریح کرد که پیام اسرائیل به اهالی غزه برای رفتن به جنوب در نزدیکی مصر و درخواست بلینکن برای گشایش گذرگاه ها به سمت سینا به وضوح اشاره به معامله قرن برای مهاجرت دادن اهالی غزه به سمت سینا دارد.

عبدالعزیز گفت که سفر بلینکن به منطقه بسیار مهم و در زمانی حساس است و در چارچوب اجرای طرح و پروژه امریکا در منطقه انجام شده است؛ امریکایی که هدف آن ثبات منطقه از طریق عادی سازی روابط همه کشورهای منطقه با اسرائیل است.

وی ادامه داد که امریکا در سیاست خود به دنبال آرامش این منطقه بسیار ناآرام برای رفتن به سراغ دو دشمن مهم و خطرناک یعنی روسیه و چین است.

عبدالعزیز توضیح داد که واشنگتن به دنبال آرامش اوضاع در منطقه و پیشبرد این پروژه برای آرامش خاورمیانه است تا به سراغ مناطق ناآرام تر و غالبا در شرق آسیا برود.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا