خبر اولسیاسی

طوفان الأقصی در نهمین روز/ دومین ناو امریکا در راه منطقه/ تعویق عملیات زمینی اسرائیل

عملیات «طوفان الأقصی» که گروه‌های فلسطینی آغاز کردند در حالی وارد نهمین روز خود شد که تعداد قربانیان آن به 2329 شهید و 9024 مجروح فلسطینی افزایش یافته است.

میدل ایست نیوز: عملیات «طوفان الأقصی» که گروه‌های فلسطینی آغاز کردند در حالی وارد نهمین روز خود شد که تعداد قربانیان آن به 2329 شهید و 9024 مجروح فلسطینی افزایش یافته است.

به گزارش «الجزیره»، در تازه‌ترین تحولات مربوط به عملیات در نوار غزه، یک سخنگوی ارتش اسرائیل به CNN گفت که پس از خروج غیر نظامیان از غزه عملیات بزرگ نظامی اسرائیل در غزه آغاز می شود و افزود که هشدارهای لازم به ساکنان منطقه داده شده و وقت آن است که آنان به سمت جنوب نوار غزه راه بیفتند.

این در حالی است که با اعلام نام 7 کشته شده نظامی از سوی اسرائیل، تعداد تلفات نظامی اسرائیل از آغاز عملیات طوفان الأقصد به 286 افسر و سرباز رسید. آخرین آمار تلفات کلی اسرائیل نیز 1300 کشته و 3526 زخمی اعلام شده‌ است که وضعیت 29 تن از آنها وخیم است.

همزمان نشریه «نیویورک تایمز» به نقل از سه مقام بلندپایه در ارتش اسرائیل تأکید کرد که اسرائیل حمله زمینی خود به غزه را «به علت شرایط نامناسب جوی» چند روز به تعویق انداخته است.

این گزارش افزوده که قرار بود عملیات زمینی اسرائیل در غزه در پایان تعطیلات این هفته (شنبه یا یکشنبه) انجام شود اما به علت شرایط نامناسب جوی و ابری بودن هوا که برای خلبانان نیروی هوایی مشکل ایجاد می‌کند، اندکی به تعویق افتاده است.

در کنار این تحولات، وزیر دفاع امریکا اعلام کرد که دومین ناو هواپیمابر این کشور در چارچوب «بازدارندگی عملیات خصمانه علیه اسرائیل و جلوگیری از هر اقدامی برای گسترش تنش» عازم منطقه شده است.

وی گفت که ناو «یو اس اس آیزنهاور» در چارچوب پایبندی قاطع واشنگتن به امنیت اسرائیل و جلوگیری از اقدام هر طرف غیر دولتی برای تشدید تنش عازم منطقه شده است.

در همین راستا، جو بایدن رئیس جمهور امریکا در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر اسرائیل «هماهنگی‌های امریکا با سازمان ملل و مصر و اردن و دیگر کشورهای منطقه برای تضمین دستیابی شهروندان غیر نظامی به آب و غذا و دارو» را بررسی کرده است.

بایدن همچنین در اولین گفت‌وگو با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی پس از آغاز تنش‌ها حمله حماس به اسرائیل را «وحشیانه» خواند و محکوم و تأکید کرد که «حماس از حقوق ملت فلسطین دفاع نمی‌کند».

همزمان یک مقام امریکایی که نخواسته نامش فاش شود به «رویترز» خبر داد که وزیر خارجه امریکا که به منطقه سفر کرده امروز (یکشنبه) با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار می‌کند.

ازسوی دیگر، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، که در دوحه به سر می‌برد در ساعات پایانی شب گذشته با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران دیدار و تازه‌ترین تحولات جاری را بررسی کرد.

امیرعبداللهیان روز گذشته در کنفرانسی مطبوعاتی تأکید کرده بود که اگر جنایات اسرائیل ظرف چند ساعت به پایان نرسد، «حزب الله سناریوهایی طراحی کرده که نقشه سرزمین‌های اشغالی را برای همیشه تغییر خواهد داد».

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا