سیاسی

تحولات فلسطین؛ محور گفت‌وگوی امیر عبداللهیان و امیر قطر

وزیر خارجه ایران در دوحه با امیر قطر دیدار و درباره تحولات در اراضی فلسطین گفت‌وگو کرد.

میدل ایست نیوز: حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در دوحه با تمیم بن حمد آل ثانی دیدار کرد.

براساس بیانیه دیوان امیری قطر، دو طرف درباره روابط دوجانبه و راه های حمایت از آن رایزنی کردند.

امیر قطر و وزیر خارجه ایران به بررسی بارزترین مسائل منطقه ای و بین المللی به ویژه تحولات در اراضی فلسطین پرداختند.

براساس بیانیه وزارت خارجه ایران، امیر عبداللهیان در ابتدای این ديدار سلام ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به امیر قطر را ابلاغ کرد. همچنین مجددا از نقش آفرینی سازنده قطر در موضوع تبادل زندانیان و انتقال دارایی‌های ایران تشکر کرد.

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به گفت‌وگوهای تلفنی شب گذشته رئیس جمهور ایران با امیر قطر و نیز بیان نتیجه مشورت‌های منطقه‌ای خود با مقامات کشورهای منطقه در چارچوب سفر جاری و همچنین گفت‌وگوهای تلفنی با مقامات کشورهای مختلف در روزهای اخیر، بر ضرورت تحرک جمعی کشورهای اسلامی برای پایان بخشیدن به جنایات جنگی اسرائیل علیه شهروندان غزه تاکید و در این چارچوب بر اهمیت برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرای امور خارجه و نیز رؤسای این کشورها تصریح کرد.

وزیر امور خارجه ایران افزود در صورت ادامه حملات اسرائیل علیه شهروندان و مردم بی دفاع غزه، هیچکس نمی تواند کنترل اوضاع و عدم گسترش دامنه درگیری ها را تضمین کند.

وی در این رابطه افزود، امریکا که دیگران را به خویشتنداری توصیه می کند، خود به چنین توصیه ای ملتزم نیست و حمایت‌های همه جانبه خود را از اسرائیل تقویت کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران گفت آنهایی که علاقمند هستند که دامنه جنگ و بحران توسعه نیابد، ضرورت دارد مانع حملات وحشیانه جاری اسرائیل علیه شهروندان و غیرنظامیان در غزه شوند.

امیرعبداللهیان با اشاره به گفت‌وگوهای خود با مسؤلان عالیرتبه جنبش حماس در بیروت و دوحه گفت، مسؤلان جنبش یادشده تاکید کردند که با نگاه اسلامی و انسانی، رسیدگی به موضوع اسرای غیرنظامی را اولویت برنامه خود قرار دهند و اگر شرایط میدانی فراهم شود، در این زمینه اقدام لازم را انجام خواهند داد.

از طرفی دیگر تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در این دیدار شرایط انسانی غزه را نگران کننده خواند و گفت اولویت ما توقف جنایات در غزه است و موضع ما در خصوص فلسطین تغییری نمی کند.

وی افزود نیروهای اشغالگر مسئول جنایاتی هستند که مرتکب می شوند.

وزیر خارجه ایران پیش از این با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر درباره اوضاع فلسطین گفت وگو کرده بود.

دیدار با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس از دیگر برنامه های سفر امیر عبداللهیان به دوحه بود.

سفر رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به قطر پس از سفرش به عراق و لبنان انجام شد.

منبع
دیوان امیری قطر

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا