سیاسی

وزیر خارجه مصر: گذرگاه رفح از سوی مصر باز است

وزیر خارجه مصر گفت که گذرگاه مرزی رفح از سوی کشورش باز است اما بمباران اسرائیل مسیر منتهی به این گذرگاه در غزه را مسدود کرده است.

میدل ایست نیوز: سامح شکری، وزیر خارجه مصر در مصاحبه با CNN گفت که گذرگاه مرزی رفح از سوی کشورش باز است اما بمباران اسرائیل مسیر منتهی به این گذرگاه در غزه را مسدود کرده است.

شکری افزود: گذرگاه رفح از سوی مصر در تمام مدت باز بود. مشکل این مسیر این گذرگاه بمباران هوایی آن است. بنابراین مسیر در سمت غزه در وضعی نیست که امکان عبور خودروها وجود داشته است.

وی ادامه داد: چنانچه اتباع خارجی در غزه بتوانند از گذرگاه رفح عبور کنند، دولت مصر به تسهیل پروازهای برای بازگزدانی آنان به کشورهای اصلی خود کمک خواهد کرد.

شکری اظهار داشت: مصر تلاش کرد کمک های انسانی را به غزه منتقل کند اما مجوز لازم برای این کار را دریافت نکرد.

گفتنی است اسرائیل سه شنبه گذشته گذرگاه مرزی رفح میان فلسطین (نوار غزه) و مصر را بمباران کرد.

در پی این حادثه، وزارت داخله غزه اعلام کرد که طرف مصری به مقامات غزه پیغام داده که به علت تهدید امنیتی بمباران این گذرگاه مرزی، باید فورا برای بستن آن اقدام کنند.

گذرگاه رفح تنها گذرگاه مرزی بین مصر و نوار غزه است.

ارتش اسرائیل روز جمعه در بیانیه ای از تمام ساکنان شهر غزه خواست منازل خود را تخلیه و به سمت جنوب حرکت کنند.

سازمان ملل متحد نیز روز جمعه اعلام کرد: ارتش اسرائیل اطلاع داد که حدود 1.1 میلیون فلسطینی در غزه باید ظرف 24 ساعت آینده به سمت جنوب نوار غزه حرکت کنند.

همچنین یک منبع آگاه در گفت‌وگوی اختصاصی با «میدل ایست نیوز» از جزئیات طرح امریکا و اسرائیل برای انتقال یک میلیون ساکن نوار غزه به کشورهای عربی برای «با خاک یکسان کردن غزه» خبر داد.

به گفته این منبع که نخواسته نامش فاش شود، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا، در چند ساعت اخیر تماس‌های گسترده و مذاکرات فشرده‌ای با مقامات امنیتی و سیاسی منطقه داشته تا آنان را به پذیرش ساکنان نوار غزه متقاعد کند چون ارتش اسرائیل در بیرون مرزهای غزه آماده «با خاک یکسان کردن غزه» است.

این منبع با تأکید بر اینکه تعبیر «با خاک یکسان کردن» تعبیری است که بلینکن عینا به کار برده افزوده که طرح امریکا شامل انتقال یک میلیون شهروند ساکن نوار غزه به مصر و پس از آن توزیع آنها میان عربستان و اردن و قطر و امارات است.

منبع
CNN

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا