خبر اولسیاسی

اهداف و برنامه‌های «نشست قاهره برای صلح» چیست؟

قاهره امروز (شنبه) میزبان نشست سران با موضوع صلح در سرزمین‌های فلسطینی است که قرار است در آن سران کشورهای منطقه و نهادهای بین‌المللی حضور داشتند.

میدل ایست نیوز: قاهره امروز (شنبه 21 اکتبر) میزبان نشست سران با موضوع صلح در سرزمین‌های فلسطینی است که قرار است در آن سران کشورهای منطقه و نهادهای بین‌المللی حضور داشتند.

هدف از این نشست کاهش تنش میان اسرائیل و حماس و تلاش برای کمک به غیر نظامیان در نوار غزه اعلام شده که از دو هفته پیش در محاصره به سر می‌برد.

ناظران و منابع دیپلماتیک به «اسکای نیوز» گفته‌اند که 3 اولویت اصلی در این نشست که در پایتخت جدید اداری مصر برگزار خواهد شد دنبال می‌شود که در رأس آن آتش بس فوری و اجازه ورود «پایدار» کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه و نیز تلاش برای آغاز فوری روند صلح فراگیر برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل بر اساس راه حل دو کشوری است.

مصر از بسیاری کشورهای عربی و اروپایی برای حضور در این نشست دعوت کرده و تاکنون حضور 31 کشور و 3 نهاد بین‌المللی در این نشست قطعی شده و قرار است سران امارات، فلسطین، عربستان، عراق، قطر، ترکیه، یونان، بحرین، کویت، ایتالیا، قبرس و نیز دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل اتحادیه عرب در آن حضور داشته باشند.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که شورای امنیت سازمان ملل تاکنون در تصویب دو قطع‌نامه روسیه و برزیل شکست خورده است.

«سامح شکری» وزیر خارجه مصر در اظهاراتی اهداف نشست سران در قاهره برای بررسی تحولات و آینده پرونده فلسطین را چنین برشمرده است:

  1. این نشست می‌کوشد که در خلال سران کشورهای مؤثر و دارای جایگاه ویژه در عرصه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بر ضرورت آرامش و رعایت وضعیت انسانی و گشودن مسیرهای حل و فصل مناقشه فلسطین و اسرائیل بر اساس راه حل دو کشوری و تحقق صلح و ثبات در منطقه اقدام کند.
  2. این نشست در چارچوب اهتمام دائم مصر به تحقق آرامش در منطقه و درک خطر توسعه دامنه تنش برگزار می‌شود.
  3. در مرحله کنونی، تمرکز بر آرامش خواهد بود چون ادامه وضعیت کنونی ممکن نیست به خصوص که قربانیان غیر نظامی حملات اسرائیل به غزه روز به روز در حال افزایش است و شاهد اقداماتی هستیم که کاملا مغایر با قوانین بین‌المللی و حقوق انسانی است.

در این راستا، علی الحفنی، دبیرکل شورای مصری امور خارجی، تأکید کرد که این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که مسئله فلسطین به وضعیت حساسی رسیده است.

وی گفت که این نشست با حضور کشورهایی برگزار می‌شود که خواستار صلح در این منطقه مهم هستند و افزود که مصر وضعیت وخیم ساکنان غزه را درک می‌کند و می‌داند که در صورت عدم دخالت فوری، این وضعیت وخیم ادامه خواهد داشت و مهم است که جامعه جهانی در موضعی یکپارچه مخالفت خود را با آنچه در غزه می‌گذرد ابراز کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا