اقتصادی

برنامه‌ریزی مصر برای افزایش 40 درصدی واردات نفت خام

منابع مصری خبر دادند که این کشور برای کاهش هزینه واردات مشتقات نفتی، در پی افزایش واردات نفت خام و افزایش سرمایه گذاری در پالایشگاه‌هاست.

میدل ایست نیوز: یک مقام دولتی در مصر که نخواست نامش فاش شود خبر داد که شرکت نفت مصر برای کاهش واردات فرآورده های نفتی پالایش شده، در پی افزایش 40 درصدی واردات نفت خام است.

این مقام در گفت‌وگو با «الشرق» ضمن اعلام این خبر گفت که شرکت نفت مصر قصد دارد میزان واردات نفت خام را از ژوئیه سال آینده ماهانه دو میلیون بشکه افزایش دهد تا مجموعا به 7 میلیون بشکه در ماه برسد.

به گفته این مقام مصری، سرمایه گذاری شرکت های خارجی فعال در حوزه نفت مصر در سال مالی گذشته حدودا 5.7 میلیارد دلار بوده است و مصر می کوشد که تولید نفت خود را در سال جاری میلادی 11 درصد افزایش دهد و از روزانه 587 هزار بشکه به 650 هزار بشکه برساند.

این اظهارات در حالی مطرح شده که مصطفی مدبولی، نخست وزیر مصر، سپتامبر گذشته اعلام کرد که واردات فرآورده های نفتی پالایش شده از جمله بنزین و گازوئیل متوقف خواهد شد.

بر اساس جدیدترین داده های سازمان مرکزی آمار مصر ارزش واردات نفت خام و فرآورده های پالایش شده مصر در ژوئن گذشته به 877 میلیون دلار رسیده است.

مصر سالانه حدود 6.7 میلیون تُن بنزین مصرف می کند و افزایش تولید بنزین از راه پالایش، موجب کاهش هزینه واردات مصر می شود، به خصوص که این کشور در پی افزایش قیمت مواد غذایی پس از جنگ اوکراین، با کمبود شدید منابع ارزی برای واردات کالا مواجه شده است.

مصر بزرگ ترین مصرف کننده گندم جهان است و افزایش قیمت گندم باعث افزایش هزینه های واردات این کشور شد.

در سال جاری عربستان و قطر و امارات برای تقویت ذخایر ارزی مصر، مبالغی را در بانک مرکزی این کشور سپرده گذاری کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا