خبر اولسیاسی

تشدید عملیات ضد تروریستی عراق و هدف قرار دادن مرکز ثقل داعش

دستگاه مبارزه با تروریسم عراق با هدف قرار دادن مرکز ثقل داعش یعنی سرکردگان میدانی و عناصر پشتیبانی لجستیکی و مالی این گروه تروریستی، ضربه سنگینی بر تروریست ها وارد کرده است.

میدل ایست نیوز: دستگاه مبارزه با تروریسم عراق، عملیات خود علیه گروه تروریستی داعش را طی مرحله اخیر و از طریق انجام عملیات ویژه با تاکتیک ها و راهبردهای بسیاری افزایش داد.

به گزارش اسکای نیوز، این دستگاه اخیرا آمار عملیات خود از ابتدای سال جاری و نتایج آن را که به تقویت ثبات کشور کمک کرده است، اعلام کرد.

کارشناسان عراقی، تاثیر این عملیات ها و اقداماتی که برای از بین بردن گروه تروریستی داعش با هدف از بین بردن مشکلات امنیتی در عراق انجام شده است را ارزیابی می کنند.

آمار عملیات دستگاه مبارزه با تروریسم

صباح النعمان، سخنگوی دستگاه مبارزه با تروریسم عراق گفت که ماموریت این دستگاه هم اکنون، پیگیری و پیگرد عناصر گروه تروریستی داعش در هر مکان است و این عملیات مبتنی بر رویکرد و طرحی تحت نظارت عبدالوهاب الساعدی، رئیس این دستگاه و در راستای اجرای دستورات فرمانده کل نیروهای مسلح برای فشار بر بقایای داعش و جلوگیری از انجام عملیات توسط آن برای ناامن کردن استان ها است.

النعمان افزود که این طرح مبتنی بر داده های اطلاعاتی دقیق و بررسی پیشین از وضعیت مناطق فعالیت داعش است که براساس آن از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 250 ماموریت با تاکتیک های مختلف انجام شده است.

وی تصریح کرد که اغلب این عملیات بر استان های دیالی، کرکوک و صلاح الدین متمرکز است و در مناطق غرب الانبار نیز پیگیرد بقایای داعش در مناطق معروف به صعب العبور بودن گسترش یافته است.

سخنگوی دستگاه مبارزه با تروریسم عراق گفت که از ابتدای سال جاری تاکنون 45 تروریست کشته و 110 تروریست از جمله برخی سرکردگان داعش در مناطق صلاح الدین و کرکوک بازداشت شدند.

وی اشاره کرد که اکثر عملیات بازداشت با هماهنگی اطلاعاتی بالا با اداره مبارزه با تروریسم و اداره آسایش اربیل و سلیمانیه انجام شده است و هماهنگی اطلاعاتی روز به روز افزایش خواهد یافت و موفقیت های پیوسته ای را رقم خواهد زد.

هدف قرار دادن مرکز ثقل

ماجد القیسی، کارشناس امنیتی عراق در گفت وگو با اسکای نیوز گفت که دستگاه مبارزه با تروریسم عراق در راس مبارزه با گروه تروریستی داعش است و عملیات خود را در سال جاری با استفاده از تاکتیک های مبتنی بر اطلاعات دقیق و عملیات هلی برد در مناطق صعب العبور و در مناطق دیگر عراق تشدید کرده است.

وی گفت که اکثر عملیاتی که انجام می شود، عملیات ویژه است چرا که مرکز ثقل داعش را هدف قرار می دهد و آن هدف قرار دادن سرکردگان میدانی یا افرادی است که پشتیبانی لجستیکی یا مالی به داعش ارائه می دهند.

القیسی افزود که این عملیات منجر به کاهش بسیار عملیات تروریستی داعش در سراسر عراق شده است اما با این وجود داعش هنوز یک خطر به شمار می رود به ویژه در مناطق صعب العبور و مناطق دارای شکاف امنیتی.

به گفته این کارشناس امنیتی، طرح عراق برای از بین بردن داعش در دو مرحله است: مرحله نخست که نظامی است و شامل آزادسازی سه استان تحت اشغال داعش می شود و مرحله دوم که امنیتی است و بر استراتژی از بین بردن بقایای داعش و تعقیب گروه های کوچک در اماکن دوردست متمرکز است.

از بین بردن مشکلات امنیتی

علی البیدر، تحلیلگر مسائل سیاسی عراق گفت که دستگاه مبارزه با تروریسم، نیروی نظامی و امنیتی ضد تروریسم و با تجربه ترین و تواناترین در مقابله با گروه های تروریستی است.

وی افزود که این دستگاه از طریق تشدید عملیات ضد تروریستی خود سعی در تقویت ثبات امنیتی در کشور، گسترش اعمال نفوذ نهادهای حاکمیتی بر بسیاری از مناطق و از بین بردن مشکلات امنیتی است.

البیدر تصریح کرد که همه این امور موجب می شود، دستگاه مبارزه با تروریسم از این رو به عملیات پیش دستانه و عملیات ویژه با هدف از بین بردن کانون تروریست ها و عناصر آن و ایجاد فضای امنیتی جدید در جامعه عراق ادامه دهد.

وی توضیح داد که این عملیات، نتایج خوبی داشته که منجر به کاهش فعالیت تروریستی و ثبات بیشتر در عراق شده است، از این رو، این عملیات، بهترین تاثیر را بر وضعیت امنیتی عراق از سال 2003 داشته است.

منبع
اسکای نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا