خبر اولسیاسی

جنبش النجباء: ایستادن در برابر «مقاومت» خلاف قانون و شرع است

جنبش النجباء عراق در بیانیه‌ای شدیداللحن با انتقاد از بیانیه دولت عراق درباره حملات راکتی به مواضع ائتلاف بین‌المللی، ایستادن در برابر مسیر «مقاومت» برای اخراج «اشغالگران» را خلاف قانون و شرع دانست.

میدل ایست نیوز: بر اساس بیانیه دفتر شورای سیاسی جنبش النجباء که در ساعات پایانی دوشنبه (24 اکتبر) منتشر شده، آمده که بیانیه دفتر اطلاع‌رسانی دولت که در آن پایگاه‌های نظامی دربردارنده «نیروهای نظامی اشغالگر امریکایی» پایگاه‌های عراقی دانسته شده که مستشاران ائتلاف به دعوت رسمی دولت عراق در آن حضور دارند «موجب تأسف است».

این بیانیه افزوده: این نیروهای اشغالگر موجب ویرانی و فساد در عراق شده‌اند و هر روز و بلکه هر ساعت حاکمیت ارضی عراق را نقض می‌کنند و به گفته نخست‌وزیر اسبق، حیدر العبادی، با فریب و دور زدن توافقات وارد عراق شدند و هنوز بالگردها و پهپادهایشان حاکمیت عراق در بغداد و دیگر استا‌ن‌ها را بدون اجازه دولت مرکزی نقض می‌کند.

در این بیانیه آمده: دولت از تعداد و نوع این نیروها و تحرکاتشان میان عراق و سوریه و اردن و کویت بی اطلاع است و در میان این نیروها صهیونیست‌ها هم حضور دارند و مقرهای دائمی در پایگاه‌های امریکایی‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

جنبش النجباء در بیانیه خود افزوده: بیانیه دولت تلاشی برای توجیه و مشروعیت‌بخشی رسانه‌ای به نیروهای اشغالگر و ارائه تصویری خلاف واقعیت تلخ است و نشان می‌دهد که برخلاف وعده‌های پیش از تشکیل دولت، جدیتی در اخراج نیروهای اشغالگر وجود ندارد و امریکا با کشوری که خواستار حاکمیت ارضی خود است از موضع بالا برخورد می‌کند و کسانی می‌کوشند که برای شانه خالی کردن از مسئولیت شرعی و ملی و تاریخی حضور اشغالگران در عراق را توجیه کنند.

در این بیانیه آمده: بیانیه دولت یادآور سال‌های پس از 2003 است که سازمان ملل و امریکا رسما خود را حاکمیت اشغالگر می‌خواندند اما برخی سیاستمداران و اصحاب رسانه آنان را نیروهای دوست یا آزادی‌بخش می‌خواندند تا اشغالگری آنان را توجیه کنند و ملت عراق را فریب بدهند.

این بیانیه افزوده که نیروهای امریکایی اخیرا پایگاه‌ها و نیروهای خود را در عراق افزایش داده‌اند و «دولت تنها با بیان واقعیت می‌تواند به ملت نزدیک شود».

جنبش النجباء در بیانیه خود تأکید کرده که تظاهرات میلیونی مردم عراق و مصوبه مجلس درباره پایان اشغالگری و نقض مکرر حاکمیت ارضی عراق مجوز کافی شرعی و قانونی برای «مقاومت» در برابر این نیروها در همه سطوح است و ایستادن در مسیر مقاومت یا در مسیر اخراج اشغالگران به هر راهی که باشد خلاف قانون و شرع و ارزش‌ها و اصول ملی است.

در این بیانیه از همه نیروها اعم از دولت و ملت و مقاومت خواسته شده که در موضعی یکپارچه برای پایان اشغالگری تلاش کنند و دولت با هر کس که در پی بهبود وجهه اشغالگران و فریب جامعه عراق است برخورد کند.

روز گذشته، سخنگوی رسمی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد: در حالی که دولت عراق حملات صهیونیستی به ساکنان نوار غزه را محکوم کرده و بارها خواستار پایان اوضاع وخامت بار برادران فلسطینی در پی این حملات شده است، بر مخالفت خود با حملات به پایگاه های عراق که شامل مقرهای مستشاران ائتلاف بین المللی است تأکید می کند.

این بیانیه افزوده: این مستشاران به دعوت رسمی دولت عراق و برای تداوم همکاری با نیروهای امنیتی عراق برای آموزش دادن، توانمندسازی و مشاوره براساس سازوکاری واضح که از سوی مراجع رسمی و دیپلماتیک عراق وضع شده، حضور دارند و نمی توان در زمینه امنیت و سلامت این مقرها سهل انگاری کرد.

در همین راستا، محمد شیاع السودانی، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به همه نیروهای امنیتی دستور داده به وظایف خود عمل و قانون را اجرا کرده و عناصر عامل این حملات را تحت پیگرد قرار دهند و به هیچ صورت اجازه آسیب به امنیت و ثبات که با فداکاری های بزرگ نیروهای مسلح محقق شده را ندهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا