خبر اولسیاسی

اردوغان: حماس سازمان تروریستی نیست

رئیس جمهور ترکیه گفت که حماس سازمانی تروریستی نیست بلکه جنبشی آزادی خواه است که سرزمین و مردم خود را نجات می دهد.

میدل ایست نیوز: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت که اسرائیل از 7 اکتبر جاری بیشترین حملات وحشیانه در تاریخ و بزرگترین کشتار کودکان را آغاز کرده است.

به گزارش «الجزیره» وی افزود: در قبال اسرائیل حسن نیت داشتیم اما آنان این حسن نیت را تباه کردند و من نیز سفرم به اسرائیل را لغو کردم.

اردوغان ادامه داد: نمی توانیم با کشتار کودکان توسط اسرائیل مسامحه کنیم.

رئیس جمهور ترکیه با تأکید بر اینکه زمان آن رسیده که با کسانی زنان و کودکان را می کشند، به طور صریح گفت و گو کنیم، گفت: اسرائیل نمی تواند به این شیوه ادامه دهد، حتی اگر امریکا و غرب در کنارش بایستند.

اردوغان با اشاره به اینکه در جنگ اوکراین دنیا به پا خواست و امروز چشم بر حوادث غزه بسته است، افزود: هرچه هدف قرار دادن بی گناهان توسط اسرئیل ادامه یابد، هیچ کشتی یا هواپیمایی به سلامت وارد اسرائیل نخواهد شد.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: اسرائیل نباید منتظر امنیت از خارج باشد بلکه باید در منطقه به دنبال آن بگردد.

وی اظهار داشت: تمام طرف ها باید انگشت خود را از روی ماشه بردارند و آتش بس فوری اعلام کنند. باید کریدوری بشردوستانه برای ورود بدون مانع کمک ها به نوار غزه ایجاد شود.

اردوغان با اشاره به اینکه اقدام یکپارچه کشورهای اسلامی زمینه را برای دستیابی به صلح و آتش بس تسهیل می کند، گفت: به تلاش خود برای برگزاری کنفرانس صلح فلسطینی-اسرائیلی با حضور تمامی کشورهای فعال در منطقه ادامه می دهیم. ترکیه پیشنهاد کرده که کشور ضمانت کننده باشد و ما آماده ایم تا ضامن طرف فلسطینی باشیم.

رئیس جمهور ترکیه با تأکید بر اینکه نباید امنیت جهان را به منافع پنج عضو دائمی شورای امنیت سپرد، گفت: نظام جهانی صحبت از کشتار کودکان و زنان در غزه را رد می کند و ملت ها به کسانی که درمانده می ایستند احترام نخواهند گذاشت.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا