خبر اولسیاسی

تحرکات گسترده عراق برای خرید سامانه پدافند هوایی همزمان با احتمال گسترش دامنه جنگ در غزه

دو مقام عراقی خبر دادند که نخست‌وزیر عراق با حمایت چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه تماس‌های گسترده‌ای را با کشورهای جهان برای خرید سامانه‌های پدافند هوایی آغاز کرده است.

میدل ایست نیوز: دو مقام عراقی خبر دادند که نخست‌وزیر عراق با حمایت چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه تماس‌های گسترده‌ای را با کشورهای جهان برای خرید سامانه‌های پدافند هوایی آغاز و تأکید کرده که ایالات متحده از عمل به وعده خود درباره کمک به عراق برای تقویت پدافند هوایی‌اش شانه خالی کرده است.

یک مقام عراقی که نخواسته نامش فاش شود به پایگاه «العربی الجدید» گفته که عراق نگران حملات اسرائیل به خاک عراق در صورت گسترش یافتن دامنه نزاع کنونی است و افزود که عراق نمی‌خواهد نسخه تازه‌ای از سوریه باشد که به صورت مداوم شاهد حملات مکرر اسرائیل است بی آنکه توان پاسخ یا دفع حمله را داشته باشد.

این مقام افزود که امریکا در تحول سامانه پدافند هوایی به عراق کوتاهی می‌کند و از تعهد خود به دولت مصطفی الکاظمی در سال 2020 درباره تحویل رادارهای پیشرفته به عراق شانه خالی کرده است.

وی ادامه داد که پرونده خرید سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته در سفر آتی رئیس جمهور فرانسه به بغداد با جدیت در دستور کار خواهد بود و عراق می‌کوشد که چنین سامانه‌هایی را از فرانسه یا هر کشور دیگری خریداری کند و با جدیت توسعه توان خود در این زمینه را پیگیری می‌کند.

از سوی دیگر، یک نماینده مجلس عراق نیز ضمن تأیید اظهارات این مقام عراقی گفت که روسیه و چین از کشورهایی هستند که عراق در این پرونده سراغشان خواهد رفت و افزود که ایران نیز یکی از گزینه‌های مد نظر در این باره است و «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق یک کمیته فنی را مأمور بررسی گزینه‌های مختلف کرده است.

«عائد الهلالی» عضو چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه در این باره تأکید کرد که عراق در سال‌های گذشته در معرض حملات مکرر جنگنده‌های امریکایی و حتی اسرائیلی قرار گرفته و با وجود این، دولت‌های سابق در خرید سامانه پدافند هوایی جدیتی به خرج ندادند و نتیجه این وضعیت امکان نفوذ به آسمان کشور است.

وی گفت که دولت السودانی با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند به خصوص که تحولات منطقه و جنگ غزه و احتمال گسترش دامنه آن موجب نگرانی بابت درگیر شدن عراق در این مسئله شده است.

الهلالی افزود که کمیته‌های فنی تخصصی در حال بررسی گزینه‌های گوناگون و مطرح کردن موضوع با کشورهای متعدد هستند.

سال گذشته سرلشکر معن السعدی، فرمانده پدافند هوایی عراق در گفت‌وگویی مطبوعاتی گفت که عراق در حال مذاکره برای خرید سامانه پدافند هوایی موشکی و توپخانه‌ای به همراه سامانه مخابرات ماهواره‌ای است و تلاش می‌کنیم برای تکمیل سامانه پدافند هوایی عراق این تجهیزات را از فرانسه و کشورهای دیگر خریداری کنیم.

وی افزود: ما در تلاش برای خرید سامانه‌های موشکی دوربرد، میان‌برد و کوتاه‌برد، موشک‌های حرارتی، توپخانه هدایت شونده و غیر هدایت شونده برای تامین امنیت و پوشش حریم هوایی عراق هستیم.

سرلشکر السعدی گفت: قرارداد خرید رادارهای مدلGround Master 400 به ارزش 100 میلیون یورو منعقد شده، این رادار از نوع دوربرد و ساخت فرانسه است.

وی اظهار داشت: رادار Ground Master 400، راداری دیجیتال، پیشرفته، چند منظوره و دوربرد است که 470 کیلومتر را پوشش می‌دهد، این رادار با تکنولوژی ارایه فازی فعال AESA و مجهز به ارزیابی ایمنی سیستم SSA و ساخته شده با مواد گالیوم نیترید برای کمک به مقابله با پارازیت‌ها به مقدار 30 درصد بیشتر از رادارهای عادی AESA است. 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا