اقتصادی

تلاش مصر برای دریافت 5 میلیارد دلار سپرده بانک مرکزی از عربستان و امارات

منابع مصری خبر دادند که این کشور در حال مذاکره با عربستان و امارات برای دریافت 5 میلیارد دلار در قالب سپرده در بانک مرکزی مصر است.

میدل ایست نیوز: روزنامه مصری «البورصه» امروز (چهارشنبه 25 اکتبر) به نقل از منابع آگاه خبر داد که مصر تلاش‌هایی را برای دریافت 5 میلیارد دلار از عربستان و امارات در قالب سپرده در بانک مرکزی مصر آغاز کرده است.

به گزارش «العربی الجدید» این مقام گفت که این سپرده‌ها قرار است بعدا به سرمایه‌گذاری تبدیل شود.

این در حالی است که دولت مصر همزمان در حال مذاکره با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت 700 میلیون دلار از مجموع درخواست وام 3 میلیارد دلاری خود است.

بر اساس این گزارش، مصر با عربستان و امارات درباره تمدید سپرده‌های موجودشان در بانک مرکزی مصر نیز که در سال آینده به پایان می‌رسد توافق کرده است.

حجم سپرده‌های کشورهای عربی در بانک مرکزی مصر 29.9 میلیارد دلار است که 15 میلیارد آن سپرده‌های بلندمدت متعلق به کشورهای شورای همکاری و و 14.9 میلیارد دلار سپرده‌های کوتاه‌مدت همین کشورها و لیبی است.

حجم سپرده‌های امارات در بانک مرکزی مصر 10.7 میلیارد دلار و حجم سپرده‌های عربستان 10.3 میلیارد دلار و حجم سپرده‌های قطر 4 میلیارد دلار، و حجم سپرده‌های لیبی 900 میلیون دلار است.

این در حالی است که در پی افزایش قیمت مواد غذایی پس از حمله روسیه به اوکراین از حدود دو سال پیش، مصر با کمبود رو به افزایش ارز مواجه شده است.

بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی مصر، حجم ذخایر ارزی این کشور در پایان سپتامبر به 34.97 میلیارد دلار رسیده اما این کشور در سال 2024 ملزم به پرداخت 29.2 میلیارد دلار، معادل یک‌پنجم کل بدهی‌های خود، خواهد بود.

حجم  بدهی‌های خارجی مصر در پایان فصل سوم سال مالی 2022-2023 به 165.4 میلیارد دلار رسید.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا