خبر اولسیاسی

سفیر امریکا در بغداد: السودانی شریک اساسی ما در حفظ ثبات منطقه است

سفیر امریکا در بغداد با انتشار بیانیه وزارت خارجه امریکا درباره مذاکرات تلفنی مقامات ارشد دو کشور، نخست وزیر عراق را «شریک اساسی امریکا در حفظ ثبات منطقه» خواند.

میدل ایست نیوز: «آلینا رومانوسکی»، سفیر امریکا در بغداد، امروز (چهارشنبه 25 اکتبر) با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی X گفت که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، شریک اساسی امریکا در حفظ ثبات منطقه‌ای است.

وی در پیام خود نوشت: «نخست‌وزیر عراق شریک اساسی ما در تلاش برای حفظ ثبات منطقه‌ای و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غیر نظامیان است».

این توئیت سفیر امریکا به همراه بیانیه وزارت خارجه امریکا درباره گفت‌وگوی تلفنی «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا و نخست‌وزیر عراق منتشر شده است.

در بیانیه وزارت خارجه امریکا آمده که بلینکن در این گفت‌وگوی تلفنی از محکوم کردن حملات و تهدیدها علیه نیروهای امریکایی و ائتلاف بین‌المللی از جانب دولت عراق استقبال کرده و از نخست‌وزیر عراق خواسته که عاملان این‌گونه حملات را تعقیب کند و به تعهدات عراق در حفاظت از مواضع نیروهای ائتلاف پایبند باشد.

این بیانیه افزوده که بلینکن نزاع میان اسرائیل و حماس را نیز بررسی کرده و طرفین بر همکاری برای تضمین ثبات منطقه‌ای تأکید کردند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه امریکا، السودانی و بلینکن ضمن بررسی وضعیت انسانی در نوار غزه بر پایبندی دوجانبه به هماهنگی با شرکای منطقه‌ای برای تضمین ارسال غذا و آب و خدمات درمانی و دیگر کمک‌های لازم به غزه تأکید کرده‌اند.

بلینکن همچنین از تلاش نخست‌وزیر عراق برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غیر نظامیان در غزه قدردانی کرد.

طرفین همچنین بر پایبندی خود به ادامه روند تقویت شراکت فراگیر امریکا و عراق و اصول درج‌شده در توافق چارچوب راهبردی دو کشور تأکید کردند.

روز گذشته، دفتر نخست وزیر عراق، در بیانیه ای تأکید کرد که السودانی و بلینکن تحولات فزاینده اوضاع در نوار غزه و تشدید وضعیت انسانی در غزه را بررسی و بر اهمیت هماهنگی برای تضمین ورود مستمر و امن کمک های غذایی، آب و ارائه خدمات پزشکی و سایر کمک های مورد نیاز مردم غزه تاکید کردند.

همزمان لوید آستین، وزیر دفاع امریکا با السودانی تلفنی درباره حضور مستشاران نظامی و کادر ائتلاف بین المللی برای مبارزه با تروریسم در عراق و حمایت از نیروهای امنیتی عراق با مشورت و آموزش و اهمیت تداوم پیروزی بر داعش رایزنی کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا