سیاسی

بیانیه مشترک وزرای کشورهای عربی درباره اوضاع غزه

وزارت خارجه مصر بیانیه ای را به نمایندگی از وزرای خارجه کشورهای عربی در خصوص اوضاع غزه که دربردانده توافقات نشست صلح قاهره است، صادر کرد.

میدل ایست نیوز: وزارت خارجه مصر بیانیه ای را به نمایندگی از وزرای خارجه کشورهای عربی در خصوص اوضاع غزه که دربردانده توافقات نشست صلح قاهره است، صادر کرد.

به گزارش «روسیا الیوم» پس از «نشست صلح قاهره» که در 21 اکتبر در قاهره برگزار شد و با توجه به ادامه تشدید تنش ها که از روز شنبه 7 اکتبر هم در اسرائیل و هم در اراضی اشغالی فلسطین به ویژه در نوار غزه آغاز شد و نیز تداوم قربانی شده غیرنظامیان بی گناه و نقض آشکار قوانین بین المللی و حقوق بشردوستانه بین المللی، وزرای خارجه اردن، امارات، بحرین، عربستان، عمان، قطر، کویت، مصر و مراکش روز 26 اکتبر بیانیه صادر کردند.

این بیانیه شامل محکومیت و مخالفت با هدف قرار دادن غیرنظامیان، تمامی اشکال خشونت و تروریسم علیه آنان و تمامی نقض ها و تخلفات از قوانین بین المللی از جمله حقوق بشر بین الملل توسط تمام طرف ها است.

در این بیانیه بر محکومیت هرگونه تلاش برای حذف مسئله فلسطین یا کوچاندن اجباری فلسطینیان و نیز بر ضرورت پایبندی به کنوانسیون ژنو مصوب سال 1949 از جمله وظایف قدرت اشغالگر و اهمیت آزادی فوری اسیران غیرنظامی تاکید شده است.

این بیانیه مشترک همچنین تاکید دارد که حق دفاع از خود که در منشور سازمان ملل آمده، نقض های فاحش قوانین بین المللی و حقوق بشر و یا نادیده گرفتن عامدانه حقوق مشروع مردم فلسطین از جمله حق تعیین سرنوشت و پایان دادن به اشغالگری ده ها ساله را توجیه نمی کند.

کشورهای امضا کننده این بیانیه از شورای امنیت سازمان ملل خواستند تا طرف های درگیری را ملزم به آتش بس فوری و پایدار کند.

در این بیانیه همچنین نسبت به تشدید خشونت در کرانه باختری ابراز نگرانی شده و از جامعه جهانی خواسته شده تا از تشکیلات خودگردان فلسطین حمایت شود.

بیانیه مشترک 6 کشور شرکت کننده در نشست صلح قاهره تاکید دارد که فقدان راه حل سیاسی برای درگیری اسرائیل و فلسطین، به تکرار خشونت و رنج مردم و فلسطین و اسرائیل و ملت های منطقه می انجامد و جامعه جهانی به ویژه شورای امنیت باید وظایف خود برای تحقق صلح در خاورمیانه و انجام اقدامات فوری و واقعی برای حل این درگیری و اجرای راه حل «دو کشوری» بر اساس قطعنامه های سازمان ملل به گونه ای که تضمین کننده برپایی کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی در مرزهای 1967 باشد را متحمل شود.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا