سیاسی

عراق در حال مذاکره با روسیه و چین برای ساخت رآکتور اتمی تحقیقاتی

وزیر آموزش عالی عراق با اعلام خبر موافقت آژانس بین المللی انرژی اتمی با ساخت رآکتور بدون تشعشعات در عراق، از مذاکره با چین و روسیه برای اجرای پروژه خبر داد.

میدل ایست نیوز: «نعیم العبودی» وزیر آموزش عالی عراق که سرپرست سازمان انرژی اتمی این کشور هم هست تأکید کرد که در دو دیدار با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساخت رآکتور تحقیقاتی بدون تشعشعات در دانشگاه‌های عراق را بررسی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری «964» عراق، وی امروز (جمعه 27 اکتبر) در مصاحبه‌ای تلویزیونی تأکید کرد که آژانس بین‌المللی با ساخت این رآکتور موافقت کرده و شورای وزارتی امنیت ملی عراق نیز ساخت آن را با جزئیات کامل تصویب و بودجه لازم را برای آن اختصاص داده است.

وی گفت که مذاکرات با شرکت‌های چینی و روسی برای ساخت این نیروگاه آغاز شده و شرکت‌های چینی در این باره ابراز آمادگی کرده‌اند.

العبودی افزود که نماینده یک شرکت چینی ماه آینده برای بررسی جزئیات طرح و ارائه طرح پیشنهادی خود به بغداد خواهد آمد.

وی ادامه داد که از شرکت روسی هم به صورت رسمی دعوت شده و آنها هم به زودی به عراق خواهند آمد.

یک ماه پیش، نعیم العبودی، وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی عراق در سفر به وین با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی دیدار کرد.

دو طرف در این دیدار حمایت آژانس از عراق در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در بسیاری از زمینه های علمی که در خدمت توسعه پایدار است را بررسی کردند.

وزیر عراقی بر اهمیت همکاری با آژانس بین المللی در زمینه شکست و تولید ایزوتوپ های رادیواکتیو، توانمندسازی عراق در مبارزه با بیماری سرطان، حمایت از بخش کشاورزی و مقابله با آفات، شیرین سازی آب چاه ها برای استفاده در آبیاری مزارع، استفاده از انرژی پاک در تولید برق، مقابله با تغییرات اقلیمی و ارتقای برنامه علمی در رشته های مربوط به انرژی هسته ای در دانشگاه های عراق تاکید کرد.

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز  برای سفر به عراق و حمایت از این کشور در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ابراز تمایل کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا