سیاسی

آغاز دور جدید مذاکرات سودان در جده

مذاکرات بین ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان در جده با نظارت عربستان، امریکا، سازمان بین دولتی توسعه (ایگاد) و اتحادیه آفریقا آغاز شد.

میدل ایست نیوز: مذاکرات بین ارتش و نیروهای واکنش سریع سودان روز یکشنبه در جده با نظارت عربستان، امریکا، سازمان بین دولتی توسعه (ایگاد) و اتحادیه آفریقا آغاز شد.

به گزارش «الخلیج آنلاین» در بیانیه مشترکی که روز یکشنبه توسط وزارت خارجه عربستان منتشر شد، آمده است که این مذاکرات بر تسهیل رساندن کمک های بشردوستانه به سودان، دستیابی به آتش بس و اقدامات اعتماد ساز در کنار امکان تحقق توقف دائمی اقدامات خصمانه تمرکز خواهد داشت.

این بیانیه همچنین تاکید دارد که مذاکرات جده به موضوعات با ماهیت سیاسی نخواهد پرداخت.

این بیانیه می افزاید: با توافق نیروهای مسلح و نیروهای واکنش سریع سودان، و برای تحکیم قوانین رفتاری که مورد توافق طرفین و هدایت کننده مذاکرات است، تسهیلگران (عربستان، امریکا، ایگاد و اتحادیه آفریقا) تنها سخنگوی رسمی مشترک این مذاکرات خواهند بود.

این مذاکرات در شهر جده عربستان بین هیئت های نماینده نیروهای مسلح و نیروهای واکنش سریع سودان برگزار می شود.

وزارت خارجه عربستان در 26 اکتبر جاری از احیای مذاکرات بین نمایندگان نیروهای مسلح و نیروهای واکنش سریع در جده استقبال کرد.

ریاض از دو طرف خواست تا بیانیه جده در مورد تعهد به حفاظت از غیرنظامیان در 11 مه 2023 و توافقنامه آتش بس کوتاه مدت که در 20 می 2023 توسط هر دو طرف در جده امضا شد را از سر بگیرند.

گفتنی است درگیری هایی بین نیروهای واکنش سریع و ارتش سودان از اواسط آوریل 2023 در جریان است که بر اساس برآوردهای رسمی، طی آن هزاران کشته و صدها هزار نفر آواره شدند.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا