خبر اولسیاسی

تلاش‌های تازه السودانی برای جلوگیری از تشدید تنش میان امریکا و گروه‌های مسلح عراقی

منابع عراقی با تأکید بر اینکه نخست‌وزیر عراق در پی ایجاد تنش در روابط این کشور با ایالات متحده نیست، خبر دادند که السودانی تلاش‌های تازه‌ای را برای کاهش تنش از سوی گروه‌های مسلح عراقی آغاز کرده ‌است.

میدل ایست نیوز: در حالی که گروه‌های مسلح عراقی تهدیدها و حملات خود علیه امریکا را تشدید کرده‌اند و مقتدی صدر در اظهاراتی بحث‌برانگیز خواستار تعطیلی کامل سفارت امریکا در بغداد شده، یک مقام بلندپایه در دفتر نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با پایگاه «العربی الجدید» تأکید کرد که محمد شیاع السودانی با وجود همه فشارهای سیاسی از جانب گروه‌های مسلح بانفوذ، در پی تنش با ایالات متحده نیست.

این مقام که پایگاه خبری «العربی الجدید» از وی به «مقام بلندپایه در دفتر دولت در بغداد» یاد کرده تأکید کرد که فراخوان درباره بستن سفارت امریکا در بغداد «منطقی نیست» و افزود که نخست‌وزیر تحت فشار شدید طرف‌های متعدد است و در حال حاضر تلاش می‌کند که تعادل داخلی را حفظ کند و مانع از کشیده شدن اوضاع به سمت تنش خطرناک امنیتی در صورت پاسخ نظامی امریکا به حملات گروه‌های مسلح شود.

این مقام عراقی حملات امریکا به مواضع گروه‌های عراقی در سوریه را نیز پیام هشدارآمیز به عراق دانسته و تأکید کرده که السودانی پس از شکست تلاش‌های هفته پیش خود برای بازداشتن گروه‌های مسلح از حملات راکتی به مواضع نیروهای ائتلاف، تحرکات تازه‌ای را در این باره آغاز کرده و در حال تلاش برای متقاعد کردن این گروه‌ها با توضیح شرایط خطرناک و احتمال بمباران مواضع گروه‌های الحشد الشعبی در خاک عراق است.

در این راستا، احمد العبیدی، عضو جریان مدنی عراق، گفت که ایجاد بحران جدید میان گروه‌های مسلح و نیروهای امریکایی، تلاش‌های دولت عراق و مذاکراتش با واشنگتن درباره دستیابی به دلارهای نفتی عراق و نیز تقویت توان نیروهای نظامی عراق را نقش بر آب می‌کند.

العبیدی افزود که السودانی حفظ آرامش چالشی واقعی برای السودانی است اما گروه‌های مسلح می‌کوشند که به هواداران خود بگویند که از مقاومت فلسطین حمایت می‌کنند.

این در حالی است که گروه‌های مسلح عراق در روزهای اخیر از حمله به مواضع نیروهای امریکایی در خاک عراق با پهپاد و راکت خبر داده‌ و تأکید کرده‌اند که این حملات پاسخ به حمایت همه‌جانبه امریکا از اسرائیل در جنگ با حماس در غزه است.

در این میان، مقتدی صدر روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: در راستای حمایت از مظلومان شرق و غرب زمین به ویژه در حمایت از برادران و مردم فلسطین و غزه، از دولت و پارلمان عراق با تمام احزاب و رویکردهایشان، برای نخستین بار و به خاطر منافع عمومی و نه شخصی، می خواهم که به تعطیلی سفارت امریکا در عراق رأی بدهند.

وی افزود که علت این تصمیم حمایت نامحدود امریکا از اسرائیل در جنگ غزه است.

صدر تأکید کرد که این اقدام با پایبندی به «حفاظت از پرسنل دیپلماتیک و جلوگیری از تعرض به آنها از سوی شبه نظامیان وقیح که در پی تضعیف عراق هستند» انجام شود.

وی افزود: منتظر پاسخ و اقدام دولت به این خواسته در عراق هستیم و در صورت عدم پاسخگویی دولت و پارلمان، موضع دیگری داریم که متعاقبا اعلام خواهیم کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا