سیاسی

قطر: ورود زمینی نیروهای اسرائیلی به غزه تحولی خطرناک با پیامدهای ویرانگر است

وزارت خارجه قطر ضمن ابراز نگرانی از حمله زمینی اسرائیل به نوار غزه، بر ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای توقف جنگ و رسیدن به راه حل سیاسی پایدار تأکید کرد.

میدل ایست نیوز: وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای رسمی نسبت به ورود زمینی نیروهای اسرائیلی به خاک غزه ابراز نگرانی کرد و آن را تحولی خطرناک خواند که پیامدهای امنیتی و انسانی ویرانگری به خصوص در عرصه جان و مال غیر نظامیان و «گروگان‌ها» در نوار غزه خواهد داشت.

در این بیانیه که در ساعات پایانی شب گذشته منتشر شده نسبت به پیامدهای فاجعه‌بار چنین اقدامی بر امنیت و ثبات منطقه و تلاش‌ها برای میانجیگری و بازگشت آرامش هشدار داده شده است.

وزارت خارجه قطر در بیانیه خود این حمله نظامی را نقض صریح قطع‌نامه مصوب مجمع عمومی سازمان ملل درباره توقف جنگ در نوار غزه و ورود کمک‌های انسان‌دوستانه و حفاظت از جان غیر نظامیان دانسته و خواستار تحرک فوری جامعه جهانی برای اجرای این توافق با برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه شده است.

در بیانیه وزارت خارجه قطر هشدار داده شده که ورود فاجعه‌بار ارتش اسرائیل به غزه بخشی از سیاست تنبیه دسته‌جمعی و تلاش برای کوچاندن اجباری ملت فلسطین از نوار غزه و وادار کردن غیر نظامیان به آوارگی یا پناهندگی به کشورهای دیگر است که نقض دوباره قوانین بین‌المللی و انسانی از سوی اسرائیل به شمار می‌آید.

وزارت خارجه قطر بار دیگر تأکید کرده که به مساهمت فعال خود در تلاش‌های دیپلماتیک جاری برای رسیدن به راه حلی که موجب کاهش ریخته شدن خون شهروندان فلسطینی شود و راه حل سیاسی پایداری برای این مناقشه فراهم سازد ادامه می‌دهد.

پیش از این، شورای همکاری و هر یک از اعضای آن نیز در بیانیه‌های مشابهی به حمله زمینی اسرائیل به غزه واکنش نشان داده بودند.

مجمع عمومی سازمان ملل، جمعه شب، قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی را تصویب کرد که شامل محکومیت حمله به غیر نظامیان اسرائیلی فلسطینی و نیز اقدامات «تروریستی» می شود.

در این قطعنامه که خواستار یک آتش بس فوری و پایدار است که منجر به توقف خصومت ها شود و از همه طرف ها می خواهد که فورا و به طور کامل به تعهدات خود به قوانین بین المللی و نیز تسهیل دسترسی به کمک ها و خدمات اولیه برای تمام غیرنظامیان در نوار غزه پایبند باشند.

قطعنامه صادره سازمان ملل همچنین خواستار «آزادی فوری و بدون قید و شرط تمام غیرنظامیانی است که به طور غیرقانونی بازداشت شده اند».

این قطعنامه تمامی «اعمال خشونت آمیز علیه غیرنظامیان فلسطینی و اسرائیلی از جمله اعمال تروریستی و حملات بی رویه و نیز تمام اقدامات تحریک آمیز را محکوم می کند».

پیش تر کویت و عربستان نیز در بیانیه هایی مواضع مشابهی را اعلام کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا