اقتصادیسیاسی

وزارت نفت عراق: متن قانون نفت و گاز آماده شده است

وزارت نفت عراق با اعلام آماده شدن متن نهایی قانون پیشنهادی نفت و گاز، تأکید کرد که تصویب این قانون نیازمند توافقات سیاسی است.

میدل ایست نیوز: وزارت نفت عراق، امروز (سه شنبه 31 اکتبر) تاکید کرد که دولت به مسئولیت خود در تدوین و تصویب قانون نفت و گاز ادامه می دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق گفت که این وزارتخانه قانون نفت و گاز را آماده و به دولت ارائه کرد و بررسی های لازم برای تصویب این قانون از جانب طرف های ذی ربط و تیم تشکیل شده از جانب دولت انجام شده است.

جهاد افزود که هدف از تصویب این قانون، مدیریت منابع نفتی عراق است که این امر موجب توزیع عادلانه، سرمایه گذاری ملی و حمایت از رشد پایدار اقتصادی می شود.

سخنگوی وزارت نفت عراق ادامه داد که دولت فضای گفت و گوی گسترده ای برای قانون نفت و گاز اختصاص داده است و اقدامات لازم برای تصویب آن در حال انجام است.

وی گفت که تصویب نهایی این قانون نیازمند توافق سیاسی است و آنچه بر عهده وزارت نفت بوده تنظیم متن قانون و انجام تعدیل های لازم در آن بوده که انجام شده است.

در ماه اوت گذشته، نخست وزیر عراق با برگزاری جلسه ای با حضور مقامات بلندپایه برای بررسی پیش‌نویس قانون فدرال نفت و گاز، دستور تشکیل کمیته وزارتی برای تکمیل مذاکرات درباره این قانون را صادر کرد.

این جلسه با حضور برخی از رهبران جناح های سیاسی، وزرای امور خارجه، نفت و صنعت، مشاور وزیر منابع طبیعی در دولت اقلیم کردستان عراق و نیز برخی از مشاوران و کارشناسان فنی و حقوقی برگزار شد.

در این نشست آخرین پیش نویس های لایحه قانونی، جزئیات و مفاد آن و اقداماتی که کمیته های فنی و حقوقی بر روی آن کار کرده اند بررسی شد.

نخست وزیر عراق در این نشست تاکید کرد: لایحه قانون نفت و گاز یکی از قوانین اساسی و مهم و عامل قوت و وحدت عراق است و در زمانی که کشور شدیدا نیازمند قانونگذاری و بهره برداری از این ثروت طبیعی در تمامی زمینه هاست، سال هاست که معلق مانده است.

قانون نفت و گاز فدرال قانونی برای تنظیم نحوه توزیع درآمدهای نفت و گاز در استان های عراق است که سال ها در تصویب آن تعلل شده است. تصویب نهایی این قانون بخشی از تعهدات نیروهای سیاسی عراق پیش از تشکیل دولت محمد شیاع السودانی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا