خبر اولسیاسی

رویترز: توافق مصر و حماس و اسرائیل برای بازگشایی گذرگاه رفح

خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع آگاه از توافق مصر و حماس و اسرائیل با میانجیگری قطر و هماهنگی امریکا برای بازگشایی گذرگاه رفح خبر داد.

میدل ایست نیوز: یک منبع به رویترز اعلام کرد که قطر امروز چهارشنبه در توافق میان مصر، حماس و اسرائیل با هماهنگی واشنگتن برای باز شدن گذرگاه مرزی رفح میانجیگری کرده است.

به گزارش «الجزیره» طبق این توافق دارندگان گذرنامه های خارجی و برخی از مجروحان با حال وخیم اجازه خروج از نوار غزه را دارند.

به گفته این منبع توافق مذکور ارتباطی به دیگر موضوعات در حال مذاکره همچون آزادی اسیران و یا آتش بس ندارد.

رئیس جمهور مصر روز شنبه (28 اکتبر) طی اظهاراتی گفت که تلاش‌های بسیاری برای ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه انجام داده است.

وی از کشورهای ذی‌ربط خواست که برای «ورود کمک‌هایی متناسب با حجم تقاضای 2.3 میلیون ساکن نوار غزه» اقدام کنند و از تحکیم محاصره و قطع آب و برق انتقاد کرد و گفت که ورود روزی 20 یا حتی 100 کامیون کمکی نمی‌کند.

در همان روز، وزارت خارجه مصر اسرائیل را مسئول نقض قطع‌نامه مصوب مجمع عمومی سازمان ملل در روز جمعه، که خواستار آتش‌بس فوری و ورود کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه می‌شود، دانست.

مصر از اسرائیل خواست که اقدامات برای ورود امن و کامل و پایدار کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه را تسهیل کند و هشدار داد که خودداری از رسیدگی فوری به مطالبات مربوط به آتش‌بس انسانی به فاجعه انسانی و بر هم خوردن امنیت منطقه می‌انجامد و تهدیدی جدی برای ثبات منطقه است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا