سیاسی

هشدار فیدان و امیر عبداللهیان نسبت به گسترش جنگ غزه به منطقه

وزرای خارجه ترکیه و ایران در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی در آنکارا نسبت به گسترش جنگ در غزه به کشورهای همجوار هشدار دادند.

میدل ایست نیوز: هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه گفت که نمی توان پذیرفت که سیاست استانداردهای دوگانه میان اوکراین و غزه حاکم باشد.

به گزارش المیادین، وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفت که نمی توان تداوم فاجعه بزرگ در غزه یا گسترش جنگ به کشورهای همجوار را پذیرفت.

فیدان با اشاره به اینکه ترکیه تمام تلاش خود را برای آتش بس و برقراری صلح می کند، گفت که اسرائیل باید بداند، راه حل دو کشوری و برپایی کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 تنها راه حل است.

از طرفی دیگر وزیر خارجه ایران گفت که روز گذشته در دوحه با نمایندگان جنبش حماس دیدار کرده و سپس به ترکیه آمده و با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور دیدار کرده است.

امیر عبداللهیان گفت که از 26 روز گذشته، رژیم صهیونیستی جنایت جنگی در غزه مرتکب می شود و مرزها را بسته و مانع از ورود کمک ها می شود.

وی اشاره کرد که نشست ها چه از سوی رئیس جمهور ایران یا همه مقامات این کشور با همه مقامات کشورهای عربی ادامه دارد.

امیر عبداللهیان ضمن اشاره به ارتباطات ایران با کشورهای اسلامی و عربستان برای برگزاری نشست و فشار برای آتش بس و ارسال کمک ها، گفت که اگر جنگ غزه متوقف نشود، دامنه جنگ گسترده می شود و نتایج بدی برای همه خواهد داشت.

امیر عبداللهیان گفت که اگر جنگ و درگیری متوقف نشود و به مناطق دیگر کشیده شود، تحولات جدیدی در منطقه رخ خواهد داد.

وی گفت که مطلع شدیم 50 اسیر در پی حملات به نوار غزه جان خود را از دست دادند.

امیر عبداللهیان گفت که هدف اصلی سفر ما تمرکز بر موضوع فلسطین است. 26 روز است رژیم صهیونیستی همه نوع جرائم از جمله کشتار غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری را انجام داده است. رژیم صهیونیستی در جنایات خود از همه نوع سلاح‌‌های ممنوعه استفاده می‌کند

وی افزود که ایران همچنان به تلاش‌های خود در رایزنی با متحدان و دوستان خود در منطقه برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ ادامه می‌دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران تصریح کرد که امیدوارم هر چه زودتر شاهد برگزاری نشست سران کشورهای عربی و اسلامی و توقف فوری جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه باشیم.

وی گفت که در صورت عدم توقف فوری جنگ، مسئولیت خارج شدن شرایط منطقه از کنترل همه طرف‌ها و گسترش دامنه و ابعاد جنگ متوجه آمریکا و رژیم جعلی اسرائیل است.

امیر عبداللهیان افزود که آمریکا باید مسئولیت حمایت تمام قد و گسترده خود در تداوم کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان غزه و کرانه باختری را بپذیرد و آماده پذیرش عواقب آن باشد.

وزیر خارجه ایران تهدید کرد که در صورت ادامه جنگ وضعیت به این گونه باقی نخواهد ماند و مقاومت اقدام غافلگیرانه دیگری را مورد تصمیم قرار خواهد داد.

وی از سفر قریب الوقوع ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به ترکیه خبر داد.

منبع
المیادین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا