خبر اولسیاسی

تازه‌ترین تحولات در بیست‌وهفتمین روز جنگ در نوار غزه

در بیست و هفتمین روز جنگ در نوار غزه، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار شهیدان فلسطینی به 8 هزار و 805 تن افزایش یافت.

میدل ایست نیوز: در بیست و هفتمین روز جنگ در نوار غزه، بمباران گسترده مناطق گوناگون نوار غزه ادامه دارد.

به گزارش «الجزیره» با تکرار بمباران اردوگاه جبالیا، به گفته وزارت بهداشت غزه، شمار شهدای فلسطینی در این جنگ به 8 هزار و 805 تن افزایش یافت.

همزمان ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که تعداد سربازان کشته شده اش در درگیری‌های جاری با نیروهای فلسطینی از روز سه‌شنبه تا کنون به 16 تن افزایش یافته است.

از جمله صبح امروز (پنج‌شنبه 2 نوامبر) ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک سرباز از گردان 7007 در شمال غزه کشته شده است.

در برابر، گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، تأکید کرد که یک بولدوزر اسرائیلی را در شمال غرب غزه هدف یک خمپاره قرار داده است.

همزمان با این تحولات، دفتر اطلاع‌رسانی دولتی نوار غزه خبر داد که 16 بیمارستان و 32 کلینیک درمانی در غزه کاملا از خدمت خارج شده است.

در لبنان نیز، حزب الله لبنان از سرنگون کردن یک پهپاد اسرائیلی با موشک زمین به هوا در نزدیکی مرزهای جنوبی لبنان خبر داد.

در پاسخ به این حمله نیز اسرائیل مناطق جنوب لبنان را هدف حملات توپخانه‌ای قرار داد.

پزشکان بدون مرز: 20 هزار زخمی در غزه حضور دارند

در حالی که از چهارشنبه اول نوامبر، دهم آبان‌ماه، خروج تدریجی تعدادی از شهروندان خارجی و دوتابعیتی به همراه گروهی از مجروحان جدی از غزه آغاز شده، سازمان پزشکان بدون مرز هشدار داده که همچنان حدود ۲۰ هزار زخمی در غزه حضور دارند.

در نخستین روز اجرای توافق، ۳۳۵ شهروند دارای گذرنامه‌های خارجی و تنها ۷۶ مجروح و بیمار بدحال توانستند با عبور از گذرگاه رفح وارد مصر شوند.

سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه‌اش با اشاره به اینکه چهارشنبه ۲۲ تن از کارکنان این سازمان هم از غزه خارج شده‌اند، تأکید کرده که «همه کسانی که می‌خواهند از غزه خارج شوند، باید بدون فوت وقت بتوانند این‌کار را بکنند. آنها باید حق بازگشت به غزه را هم داشته باشند».

بر اساس توافق فعلی،‌ قرار است امروز پنجشنبه هم حدود ۵۰۰ نفر دیگر از مجروحان و شهروندان خارجی،‌ مجوز ترک غزه را بدست آورند.

تأکید بایدن بر ضرورت آتش بس موقت

«جو بایدن» رئیس جمهور امریکا نیز گفت که معتقد است که نیاز به آتش‌بس موقت انسان‌دوستانه وجود دارد و افزود که منظورش از آتش‌بس موقت، دادن فرصت برای آزاد کردن اسیران است.

وی گفت که در حال تلاش برای متقاعد کردن نخست وزیر اسرائیل به خارج شدن غیر نظامیان از غزه و ترغیب رئیس جمهور مصر به ورود ساکنان غزه به مصر از گذرگاه رفح است.

کمیسر آژانس سازمان ملل: سطح فاجعه در غزه بی‌سابقه است

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا)، پس از بازگشت از بازدید کوتاه مدت خود از نوار غزه گفت که ابعاد فاجعه در غزه «بی‌سابقه» است.

لازارینی در بیانیه‌ای اعلام کرد که او برای نخستین بار از از زمان آغاز این جنگ تاکنون اجازه بازدید از نوار غزه را یافت و روز چهارشنبه را «یکی از غم‌انگیزترین روزها در عمر فعالیت‌های بشردوستانه» خود توصیف کرد.

وی اظهار داشت: «من با فلسطینی‌های آواره‌ای که در مدارس اونروا در رفح پناه گرفته بودند، دیدار کردم. آنها به من نشان دادند که کجاها در بمباران آسیب دیده است. یک نفر کشته و بیش از ۸۰ نفر زخمی شدند. مدرسه بیش از حد شلوغ بود. میزان اندوه و درد و شرایط غیربهداشتی زندگی فراتر از تصور بود.»

این مقام سازمان ملل افزود: «همه از من درباره آب و غذا سئوال می‌کردند. بچه‌ها به جای این‌که در مدرسه چیزی یاد بگیرند، دنبال یک جرعه آب و یک لقمه غذا بودند. قلب آدم به درد می‌آمد. فراتر آن، مردم می‌پرسیدند کی آتش‌بس برقرار می‌شود. آنها می‌خواهند این فاجعه پایان یابد.»

لازارینی در ادامه گفت که اونروا به تنها امکان زندگی و بقا در غزه تبدیل شده است و در این حال مایحتاج اولیه زندگی در این باریکه به سرعت در حال اتمام است.

وی تاکید کرد که آژانس همچنان در کنار آوارگان فلسطینی خواهد ایستاد و در نهایت مجددا خواستار آتش‌بس بشردوستانه در غزه شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا