خبر اولسیاسی

السودانی: اتخاذ تصمیمات بزرگ بر عهده حکومت است

نخست وزیر عراق تأکید کرد که حکومت مسئول اتخاذ تصمیمات بزرگ بر اساس قانون اساسی و منافع عالی ملت عراق است.

میدل ایست نیوز: نخست وزیر عراق گفت که روابط خارجی عراق با ملت ها، کشورها و دوستان و نیز با سازمان های بین المللی، اساس دیپلماسی خارجی عراق است.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق روز شنبه در کنفرانس سفرای عراق در بغداد گفت: این رویداد مناسبتی برای تاکید بر دیدگاه ها و اهدافی است که نمایانگر منافع عالی عراق در موضوعات و زمینه های مختلف است.

السودانی افزود: وزارت خارجه در عین حال که صدای کشورمان را منتقل می کند، سایرین را از مقاصد و اهدافمان آگاه می کند.

نخست وزیر عراق با تأکید بر برداشت خاص عراق از عدالت، صلح، حسن همجواری، اقدام سازنده و مشارکت اقتصادی گفت که قانون اساسی عراق این مسیرهای دیپلماتیک و خارجی را با دقت توصیف کرده و در برنامه دولت به روشنی بیان شده است.

السودانی با بیا اینکه سیاست خارجی عراق اصولی دارد که از تمام شرایط متغیر و تمایلات مقطعی قوی تر است، گفت: برداشت ما از مشارکت سازنده مفهومی متعادل است و این امر به معنای منافع مشترک به دور از محورها و نیز عدم مداخله متقابل در امور داخلی کشورها است.

وی ادامه داد: این موضوع در برخورد سریع و قاطع ما با مسائل منطقه و در راس آن مسئله فلسطین قابل مشاهده است که برجسته ترین صحنه و ثابت ترین و محکم ترین مواضع را درباره آن گرفته ایم.

نخست وزیر عراق بیان داشت: موضع ما فراتر از یک موضع سیاسی و جزئی از ضمیر مردم عراق و فرهنگ تاریخی، اجتماعی و دینی آن است.

وی گفت: در اینجا مواضع مراجع دینی و در راس آن موضع مرجعیت عالی عراق که امتداد مواضع پیشین نجف اشرف در مسئله فلسطین و در طول تاریخ است را یادآور می شویم.

السودانی اظهار داشت: ما موضع رسمی خود را از روز نخست تجاوز اسرائیل (7 اکتبر) به روشنی اعلام کردیم و در نشست قاهره نیز آن را تثبیت کردیم.

وی همچنین افزود: مهم ترین چیز اقدام برای ایجاد کریدورهای فوری بشردوستانه با مشارکت تمامی کشورها به منظور نجات مردم غزه است. به همین خاطر برای ایجاد صندوقی در حمایت از مردم فلسطین فراخواندیم.

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه استقلال در تصمیمات ملی در راس اصولی است که درباره آن سخن می گوییم، گفت: حکومت مسئول اتخاذ تصمیمات بزرگ بر اساس قانون اساسی و طبق منافع عالی ملت عراق است.

وی افزود: بر اعتقاد خود به حل اختلافات از مسیر دیپلماتیک تاکید داریم و منظورمان اختلافات میان خود و اختلافات در منطقه است.

السودانی بیان داشت: به نفع عراق است که کشورهای همسایه در گفت و گویی مورد حمایت برای تحکیم پیوند ملت ها مشارکت کنند و راه حل های سیاسی ممکن شود.

وی ادامه داد: هرگونه اختلافات مرزی یا اجرایی با برادران و دوستان با سعه صدر عراقی ها برای گفت و گو و تبادل نظر و نیز اراده قوی برای حل آن روبه رو می شود.

نخست وزیر عراق گفت: ایجاد روابط متعادل زمانی که طرف مقابل از سارقان حمایت می کند و به آنان تابعیت می دهد و برای اموالشان خروجی ایجاد کند، ممکن نیست.

وی همچنین اظهار داشت: عراق کلید راه حل شده و جزئی از مشکل نیست. بر همین اساس پروژه جاده توسعه را که نمایانگر افکار ما برای تکامل اقتصادی میان مردم منطقه است را آغاز کردیم.

السودانی تصریح کرد: عراق اکنون نقش خود را در ایجاد پل ارتباطی و تعامل مثبت میان شرق و غرب و شمال و جنوب ایفا می کند؛ چراکه این کشور حلقه وصل اقتصادی و فرهنگی است.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا