خبر اولسیاسی

تازه‌ترین تحولات جنگ در نوار غزه/ زیردریایی موشک بالستیک امریکا وارد خاورمیانه شد

جنگ در نوار غزه در حالی وارد سی‌ویکمین روز خود شده که گزارش از غزه خبر می‌دهند که بامداد امروز برای سومین بار از آغاز جنگ اینترنت و همه خدمات مخابرات قطع شده است.

میدل ایست نیوز: جنگ در نوار غزه در حالی وارد سی‌ویکمین روز خود شده که گزارش از غزه خبر می‌دهند که بامداد امروز برای سومین بار از آغاز جنگ اینترنت و همه خدمات مخابرات قطع شده است.

شهر غزه از شب گذشته شاهد بمباران بی سابقه بوده و وزارت بهداشت غزه شمار قربانیان را 9 هزار و 770 شهید اعلام کرده که 70 درصد آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

این وزارتخانه افزوده که در ساعات اخیر، اسرائیل 24 کشتار بزرگ در غزه انجام داده که 243 شهید در پی داشته است.

دسترسی ارتش اسرائیل به ساحل غزه

در عرصه میدانی، ارتش اسرائیل یکشنبه شب اعلام کرد که با توسعه عملیات زمینی، نیروهای تیپ 36 ارتش اسرائیل به ساحل غزه رسیده‌اند.

این بیانیه افزوده که در 12 ساعت گذشته، نیروهای تیپ 36 ارتش اسرائیل 50 هدف را بمباران کرده‌اند که شامل خط مقدم جنگ و مواضع نظامی و سازه‌های زیرزمینی حماس می‌شود.

در این بیانیه آمده که درگیری‌های سختی با رزمندگان حماس در خط مقدم جنگ داشته است.

درخواست نهادهای سازمان ملل برای آتش‌بس فوری در غزه

روسای ۱۱ نهاد زیرمجموعه سازمان ملل متحد و ۶ سازمان بشردوستانه با انتشار بیانیه مشترکی خواستار آتش‌بس فوری در غزه، محافظت از جان غیرنظامیان و اجازه انتقال سریع غذا، آب، دارو و سوخت به نوار غزه شدند.

این بیانیه که شامگاه یکشنبه منتشر شده است، حملات غافلگیرکننده حماس به اسرائیل در روز ۷ اکتبر را «وحشتناک» توصیف می‌کند.

روسای «کمیته دائمی بین سازمانی ملل متحد در امور اسرائیل و سرزمین‌های اشغالی فلسطین» تاکید کردند که اما «با این حال کشتار غیرنظامیان در غزه نیز که شمارشان بیشتر است، وحشتناک است، چنان‌که دسترسی ۲.۲ میلیون فلسطینی به غذا، آب، دارو، برق و سوخت قطع شده».

سازمان ملل و نهادهای بشردوستانه در ادامه این بیانیه افزودند که بیش از ۲۳ هزار مجروح به درمان سریع نیاز دارند در حالی که ظرفیت بیمارستان‌های غزه به هیچ وجه جوابگو نیست.

این بیانیه مشترک می‌گوید: «تمام جمعیت غزه اکنون محاصره شده‌اند و هدف حمله قرار دارند. آنها از دسترسی به وسایل ضروری برای بقا محروم هستند و در خانه‌ها، پناهگاه ها، بیمارستان‌ها و عبادتگاه‌های خود بمباران می‌شوند.»

بیانیه یادشده همچنین می‌افزاید که کارکنان بخش امداد و درمان در غزه از آغاز این جنگ تاکنون بیش از یکصد بار هدف حمله قرار گرفته و ۸۸ نفر از کارکنان آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (اونروا) نیز کشته شده‌اند که این «بالاترین آمار کشته‌شدگان سازمان ملل در یک جنگ محسوب می‌شود».

زیردریایی موشک بالستیک امریکا وارد خاورمیانه شد

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) شامگاه یکشنبه اعلام کرد که یک فروند زیردریایی قادر به استقرار موشک بالستیک این کشور وارد خاورمیانه شده است.

این نهاد به همراه اعلام خود تصویری از زیردریایی کلاس اوهایو را که در حال گذر از کانال سوئز است، در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، منتشر کرده است.

ارتش ایالات متحده به ندرت حرکت یا عملیات ناوگان زیردریایی موشک بالستیک خود را اعلام می‌کند و از این رو شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان می‌گوید که چنین اقدامی پیامی به دشمنان ایالات متحده در منطقه تلقی می‌شود و با هدف بازدارندگی و ممانعت از گسترش جنگ در خاورمیانه انجام گرفته است.

زیردریایی موشک بالستیک ایالات متحده در حالی وارد خاورمیانه شده که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، دیدارهای متعددی با سران کشورهای منطقه داشته است. بلینکن در این سفر دیپلماتیک از اسرائیل، اردن، کرانه باختری، قبرس، عراق و ترکیه بازدید کرد.

آنتونی بلینکن وارد ترکیه شد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، بامداد دوشنبه وارد ترکیه شد تا سفر منطقه‌ای او با دیدار با مقامات این کشور پایان یابد.

بلینکن قرار است که صبح دوشنبه با مقامات ترکیه دیدار و درباره جنگ اسرائیل و حماس گفت‌وگو کند.

همزمان ملک عبدالله دوم پادشاه اردن خبر داد که نیروی هوایی این کشور توانسته محموله‌ای از کمک‌های فوری درمانی برای بیمارستانی میدان اردن در غزه را به صورت هوایی برساند.

همزمان محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، که شب گذشته میزبان وزیر خارجه امریکا بود صبح امروز وارد تهران شد.

پیام نتانیاهو «به دوستان و دشمنان»: آتش‌بس نمی‌کنیم

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با بی اعتنایی به درخواست‌های مکرر و رو به افزایش شخصیت‌های سیاسی و نهاد‌های بین‌المللی در جهان تاکید کرد که آتش‌بس در غزه را نمی‌پذیرد.

نتانیاهو که در حضور خلبانان یک پایگاه هوایی در جنوب اسرائیل سخن می‌گفت، تاکید کرد: «بدون بازگشت گروگان‌های ما آتش‌بس برقرار نخواهد شد.»

نخست وزیر اسرائیل سپس با اشاره به عملیات نظامی جاری بر ضد حماس افرود: «به دشمنان و دوستانمان می گوییم تا زمانی که آنها را شکست دهیم (به جنگ) ادامه خواهیم داد.

منبع
الجزیرهیورونیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا