سیاسی

پاسخ کنعانی به احتمال ابلاغ پیام بلینکن به ایران توسط السودانی

سخنگوی وزارت خارجه ایران به سؤالی درباره سفر امروز نخست‌وزیر عراق به تهران و اینکه حامل پیامی از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا بوده است، پاسخ داد.

میدل ایست نیوز: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره سفر امروز محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق به تهران و اینکه حامل پیامی از آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا بوده است، گفت:‌ این سفر در حال انجام است و در جریان موضوعات مطرح شده در جلسه نیستم. موضوع تحولات غزه یکی از موضوعات اصلی در نشست نخست‌وزیر عراق با مقامات عالی ایران خواهد بود. اینکه حامل پیامی است تا این لحظه در جریان این موضوع قرار ندارم.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به سؤالی درباره سفر السودانی نخست‌وزیر عراق به تهران و امکان گسترش دامنه جنگ در منطقه اظهار داشت: این احتمال کاملا وارد است. با حجم و نوع جنایاتی که این رژیم در حال ارتکاب است و با سابقه‌ای که از جنایات و تهدید این رژیم علیه کشورهای منطقه وجود دارد و اینکه در طول تاریخ تاسیس نامشروع و منحوس ۷۵ ساله بیش از ۲۰ جنگ را علیه کشورهای منطقه تحمیل کرده است و این رژیم همچنان بخش‌هایی از خاک سوریه و لبنان را تحت اشغال دارد و همواره اقدامات ضد امنیتی علیه امنیت دیگر کشورهای منطقه را مرتکب شده و پشتوانه بسیاری از اقدامات و تحرکات تروریستی در منطقه بوده قابل پیش بینی است که همه دولت‌ها و ملت‌های منطقه با نسبت‌های متفاوت این رژیم را تهدیدی علیه خود تلقی می‌کنند.

وی ادامه داد: این رژیم در صورت پیروزی در غزه که محقق نخواهد شد تهدیدهای خود را متوجه دیگران می‌کند. ذات این رژیم تهدیدآفرین و تهدیدزاست. در صورت تداوم این جنایات علیه غزه امکان گسترش دامنه درگیری و جنگ در منطقه به صورت جدی وجود دارد. این پیام را مکررا منتقل کرده‌ایم و این دیدگاه را به امریکا منتقل کردیم. دولت امریکا نمی‌تواند بگوید ما دنبال گسترش جنگ در منطقه نیستیم ولی از سوی دیگر دست این رژیم را برای انجام جنایت علیه ملت فلسطین باز بگذارد. جریان‌های مردمی و مقاومتی در منطقه واضح است به صورت جدی اقدام کنند.

کنعانی بیان کرد: در صورتی جامعه بین‌المللی اقدام موثر و جدی انجام ندهد همه احتمالات وجود دارد. ارسال پیام از سوی امریکا به دیگران که خویشتنداری کنید با آنچه در عمل در حال انجام هستند دو رویکرد متفاوت در حوزه گفتار و عمل است. این را امریکایی‌ها باید درک کنند.

گفتنی است السودانی که شب گذشته در بغداد میزبان بلینکن بوده، امروز به تهران سفر و با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران دیدار و گفت وگو کرده است.

منبع
فارس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا