خبر اولسیاسی

امریکا: با عاملان حملات به مواضعمان در عراق برخورد می‌کنیم

وزارت خارجه امریکا گفت که با دولت عراق برای محاکمه عاملان حملات به مواضع امریکایی در عراق و اقلیم کردستان در ارتباط است.

میدل ایست نیوز: وزارت خارجه امریکا تاکید کرد که امریکا با جدیت به حملات در عراق و اقلیم کردستان می نگرد و همواره با دولت عراق برای محاکمه عاملان این حملات در ارتباط است.

به گزارش رووداو، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا در پاسخ به سوالی درباره حمله به نیروهای ائتلاف بین المللی در پایگاه های اقلیم و عراق گفت که امریکا به صورت مستقیم این حملات را با دولت عراق بررسی کرده است.

پاتل توضیح داد که طبیعتا با جدیت به این حملات در عراق می نگریم و این مساله ای است که به صورت مستقیم با دولت عراق بررسی کردیم و وزیر خارجه نیز با نخست وزیر عراق مطرح کرده است.

وی بدون اشاره به جزئیات بیشتر گفت که نخست وزیر عراق نیز اعلام کرده است که این حملات قابل قبول نیست و اعلام کرد که به صورت پیوسته در این خصوص با دولت عراق ارتباط برقرار می کنیم تا با عاملان این حملات برخورد کنیم.

روز گذشته، یکی از سران چارچوب هماهنگی به پایگاه «العربی الجدید» گفت که السودانی به محض بازگشت به بغداد در خانه حیدر العبادی، نخست‌وزیر اسبق و رئیس ائتلاف نصر، در منطقه خضراء با سران چارچوب هماهنگی تشکیل جلسه داد.

به گفته این منبع که نخواست نامش فاش شود، السودانی در این دیدار گزارشی درباره مذاکراتش با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا و هشدارهایی که وی به بغداد داده ارائه کرده است.

منابع مطلع تأکید کرده‌اند که بلینکن در دیدار خود با السودانی تأکید کرده که حمله حماس در عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر بزرگ‌ترین شوک برای امریکا و اسرائیل بوده و اسرائیل هیچ‌گاه چنین ضعیف نبوده است و دستگاه نظامی و امنیتی اسرائیل در برابر این عملیات در حالتی شبیه فروپاشی قرار گرفت.

بلینکن همچنین تأکید کرده است که امریکا تلاش‌هایی جدی برای افزایش ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و برقراری وقفه‌ها در جنگ و جلوگیری از تحریک ساکنان کرانه باختری انجام داده و مخالف کوچاندن فلسطینیان به مناطق دیگر است و متعهد است که مانع از گسترش دامنه نزاع شود.

وی به السودانی یادآور شده که نیروهای ائتلاف به دعوت دولت عراق در این کشور هستند و امریکا در برابر حملات گروه‌های مسلح عراقی خویشتنداری پیشه کرده و فقط یک بار آن هم در سوریه به این حملات پاسخ داده است.

به گفته منابع مطلع، بلینکن تهدید کرده که اگر حملات به نیروهای امریکایی ادامه پیدا کند، امریکا سفارت خود در عراق را تعطیل و کارکنانش را خارج خواهد کرد و اگر امریکا چنین کاری کند همه کشورهای اروپایی نیز همین مسیر را پیش خواهند گرفت و این وضعیت بسیار به ضرر عراق تمام خواهد شد.

این منابع افزوده‌اند که بلینکن به نخست‌وزیر عراق گفته که اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد گروه‌های مسلح عراقی در پی حمله به پایگاه‌های امریکا در کشورهای شورای همکاری هستند و چنین کاری موجب قطع ارتباط کشورهای شورای همکاری با عراق هم خواهد شد.

مقام بلندپایه چارچوب هماهنگی در گفت‌وگو با «العربی الجدید» افزوده که السودانی به سران چارچوب هماهنگی یادآور شده که امریکا در تهدیدات خود جدی است.

گروه های نظامی در عراق بارها  به پایگاه های اقلیم کردستان عراق و عراق که محل حضور نیروهای ائتلاف بین المللی از جمله امریکایی ها است، حمله کرده است.

حملات به مواضع امریکا در منطقه به ویژه عراق و سوریه پس از آغاز جنگ میان اسرائیل و حماس از هفت اکتبر و همزمان با جانبداری امریکا از اسرائیل تشدید شده است.

منبع
رووداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا