خبر اولسیاسی

تازه‌ترین تحولات جنگ در نوار غزه/ نتانیاهو: به دنبال تصرف غزه نیستیم

سی‌وپنجمین روز جنگ در نوار غزه در حالی آغاز شده که اسرائیل در طول شب گذشته شماری از بیمارستان‌های نوار غزه را بمباران کرد.

میدل ایست نیوز: سی‌وپنجمین روز جنگ در نوار غزه در حالی آغاز شده که اسرائیل در طول شب گذشته شماری از بیمارستان‌های نوار غزه را بمباران کرد.

در تازه‌ترین آمار قربانیان، وزارت بهداشت غزه اعلام کرده که از آغاز جنگ در 7 اکتبر 10 هزار و 812 فلسطینی در غزه شهید شده‌اند که 4 هزار و 412 تن از آنها کودک و 2 هزار و 918 تن زن هستند و 27 هزار تن نیز زخمی شده‌اند.

نتانیاهو: اسرائیل در پی اشغال غزه نیست

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه گفت که کشورش به دنبال تسخیر، اشغال یا حکومت بر غزه پس از جنگ علیه حماس نیست، اما برای جلوگیری از تهدیدهای شبه‌نظامیان لازم است که یک «نیروی قابل اطمینان» وارد نوار غزه بشود.

اظهارات این هفته نتانیاهو که گفته بود اسرائیل برای مدت زمانی نامعلوم مسئولیت امنیت غزه را بر عهده خواهد گرفت، با مخالفت ایالات متحده، متحد اصلی اسرائیل، مواجه شد. واشینگتن تاکید داشته است که با اشغال غزه پس از جنگ اسرائیل علیه حماس مخالف است.

نتانیاهو در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت: «ما به دنبال تسخیر غزه نیستیم. دنبال اشغال غزه نیستیم، و نمی‌خواهیم بر غزه حکومت کنیم.»

وی اظهار داشت که لازم است یک حکومت غیرنظامی در غزه شکل بگیرد اما اسرائیل باید مطمئن شود که حملاتی نظیر حملات روز هفتم اکتبر دیگر اتفاق نخواهد افتاد.

نخست وزیر اسرائیل گفت: «بنابراین، ما مجبوریم یک نیروی قابل اطمینان داشته باشیم که در صورت لزوم وارد غزه بشود و قاتلان را بکشد، چون این امر باعث جلوگیری از ظهور دوباره گروه‌هایی مثل حماس می‌شود.»

وی افزود، پس از جنگ آن‌چه می‌خواهیم ببینیم «غزه غیرنظامی‌شده و غیرافراطی و بازسازی‌شده» است.

اسرائیل: وقفه بشردوستانه صرفا برای خروج غیرنظامیان از شمال غزه است

اسرائیل بدنبال اعلام امریکا مبنی بر وقفه بشردوستانه ۴ ساعته روزانه از سوی اسرائیل در جنگ غزه گفت که حملات ارتش ادامه می‌یابد و این وقفه روزانه فقط برای خروج غیرنظامیان فلسطینی از کریدوری از شمال غزه به جنوب باریکه در نظر گرفته شده است.

دفتر نخست وزیر اسرائیل همزمان اعلام کرد تا زمانی که حماس گروگانهایی را که در ۷ اکتبر به باریکه غزه برد، آزاد نکند، آتش‌بسی در کار نخواهد بود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا روز پنجشنبه بار دیگر و این بار صریح‌تر از گذشته گفت که «هیچ امکانی» برای آتش‌بس در غزه وجود ندارد.

رئیس جمهوری دموکرات آمریکا که تا به امروز با ایده آتش‌بس مخالفت کرده است، در پاسخ به این سوال که نظرش در مورد احتمال آتش بس چیست، گفت: «هیچ امکانی وجود ندارد.»

همزمان اما کاخ سفید گفت که اسرائیل با «وقفه‌های» چهار ساعته در روز در شمال غزه موافقت کرده است.

مکرون خواستار محافظت از غیرنظامیان در غزه شد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، از اسرائیل خواست از غیرنظامیان در غزه محافظت کند و درخواست خود برای وقفه‌‌ای بشردوستانه در جنگ را که امکان کمک‌رسانی به افراد نیازمند در غزه را فراهم کند، تکرار کرد.

مکرون روز پنج‌شنبه در همایش کمک‌رسانی به غزه در پاریس گفت: «تمام جان‌ها به یک اندازه ارزش دارند.» و افزود، مبارزه با تروریسم «هرگز بدون رعایت قواعد آن، محقق نمی‌شود» و محافظت از غیرنظامیان امری است که «جای بحث ندارد».

او همچنین گفت، حماس با حمله به اسرائیل در روز هفتم اکتبر، «مسئول تبعات هولناک آن برای فلسطینیان بوده است» و یک بار دیگر از حق اسرائیل برای دفاع از خود، حمایت کرد.

مقام امریکایی: راهی برای کمک‌رسانی به غیرنظامیان شمال غزه وجود ندارد

فرستاده امریکا برای کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در غزه، روز پنج‌شنبه گفت که کمک‌رسانی به نواحی مرکزی و جنوب غزه افزایش یافته اما در شمال غزه جز در مورد کمک‌هایی به غیرنظامیان برای فرار از حملات اسرائیل، تلاش دیگری صورت نگرفته است.

دیوید ساترفیلد، فرستاده امریکا برای کمک‌های بشردوستانه در این باره گفت، جامعه بین‌الملل توانسته است به واحدهای تصفیه آب در جنوب غزه سوخت‌رسانی کند و آنها را دوباره به کار اندازد. به گفته او، روزانه به طور متوسط ۱۰۰ کامیون برای کمک‌رسانی به جنوب غزه اعزام می‌شود.

وی همچنین گفت: «واقعیت کنونی این است که هیچ نشانه‌ای از هیچ طرفی وجود ندارد که قصد تسریع درگیری یا جنگ را داشته باشد.»

دیوید ساترفیلد افزود ضروری است که ایران و حزب‌الله لبنان اقدامات تحریک‌آمیز انجام ندهند.

او در ادامه تصریح کرد که تبادل آتش میان حزب‌الله و نیروهای اسرائیلی در مرز لبنان احتمال اشتباه محاسباتی را افزایش می‌دهد: «ما معتقد نیستیم که درگیری لبنان و اسرائیل به هیچ وجهی قریب‌الوقوع باشد.

هشدار سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع بیماری‌های عفونی در غزه

سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع بیماری‌های عفونی در غزه به دلیل آب آلوده و دسترسی محدود به امکانات بهداشتی هشدار داد.

این نهاد روز پنج‌شنبه گزارش داد که از اواسط اکتبر امسال بیش از نیمی از ۳۳ هزار و ۵۵۱ مورد اسهال‌های عفونی که در غزه ثبت شده، مربوط به کودکان زیر پنج سال بوده است.

سازمان بهداشت جهانی با اشاره به آمار سال‌های گذشته گفت که شیوع این بیماری در میان کودکان زیر پنج سال در غزه طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ به طور میانگین ۲ هزار مورد در ماه بوده است و اکنون آمار کنونی حاکی از افزایش قابل توجه موارد این بیماری است.

سازمان بهداشت جهانی همچنین از ۸ هزار و ۹۹۴ مورد ضایعه گال و شپش، هزار و ۵ مورد آبله مرغان، ۱۲ هزار و ۶۳۵ مورد ضایعه پوستی و ۵۴ هزار و ۸۶۶ مورد عفونت دستگاه تنفسی فوقانی در غزه خبر داد.

معاون وزیر خارجه امریکا: آمار کشته‌شدگان در غزه احتمالا بیشتر است

باربارا لیف، دستیار وزیر خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه به مجلس نمایندگان این کشور گفت، مقامات امریکایی معتقدند آمار کشته‌شدگان در غزه حتی می‌تواند بیشتر از ده هزار نفری باشد که وزارت بهداشت غزه گزارش داده است.

مقامات اسرائیلی و جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، از آنجا که وزارت بهداشت غزه تحت کنترل حماس است، صحت آمار آن را زیر سئوال برده‌‌اند.

به گزارش روز پنج‌شنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس، باربارا لیف گفت: «به نظرمان [آمار کشته‌شدگان] خیلی بالا باشد. صادقانه می‌گویم. حتی می‌تواند بیشتر از آن‌چه باشد که گزارش داده‌اند.»

وی بدون ذکر جزییات عنوان کرد که مقامات آمریکایی اطلاعات خود را «از منابع مختلفی که در آنجا حضور دارند» دریافت می‌کنند.

لیف همچنبن گفت که مقامات غزه آمار کشته‌شدگان غیرنظامی را از شبه‌نظامیان تفکیک نمی‌کنند و تا زمانی که این جنگ ادامه دارد، سخت می‌توان آمار واقعی کشته‌شدگان را دریافت.

منبع
الجزیرهیورونیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا