سیاسی

سفر مشاور بایدن به منطقه برای مذاکره درباره آزادی اسرا از دست حماس

مشاور ارشد رئیس جمهور امریکا برای بررسی جنگ در غزه و تلاش برای آزادسازی دستگیرشدگان اسرائیل نزد حماس به برخی کشورهای منطقه سفر می کند.

میدل ایست نیوز: پایگاه خبری اکسیوس فاش کرد که برت مک گورک، مشاور ارشد رئیس جمهور امریکا در امور خاورمیانه به اسرائیل و شماری از کشورهای منطقه سفر می کند.

به گزارش الحره، به نقل از «اکسیوس» هدف از این سفر، بررسی جنگ در غزه و تلاش ها برای آزادسازی بازداشت شدگان نزد حماس در غزه است.

به گفته مقامات اسرائیلی و امریکایی، سفر مک گورک به منطقه بخشی از طرح دولت امریکا برای ارتباط با طرف های اصلی نزاع با هدف جلوگیری از وقوع جنگ منطقه ای، تضمین امضای توافقنامه ای که منجر به آزادی بازداشت شدگان شود و توقف طولانی ترین درگیری در منطقه محاصره شده غزه است.

اکسیوس نوشت که ویلیام برنز، مدیر سازمان سیا و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، سفرهای مشابهی طی دو هفته گذشته داشتند.

بنابر اعلام منابع مذکور، مک گورک برای هماهنگی با ناتو و هم پیمانان اروپایی درخصوص جنگ در نوار غزه به بروکسل نیز سفر خواهد کرد.

دو مسئول اسرائیلی گفتند که انتظار می رود مشاور جو بایدن، سه شنبه به اسرائیل برود و با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل علاوه بر رؤسای دستگاه های امنیتی و اطلاعات اسرائیل دیدار کند.

انتظار می رود مک گورک به عربستان، اردن، قطر و در پایان هفته به بحرین نیز سفر کند.

مسئولان اسرائیلی و امریکایی گفتند که یکی از طرح هایی که بررسی خواهد شد توافق بر سر آزادسازی حدود 80 زن و کودکی است که توسط حماس ربوده شدند و در مقابل اسرائیل نیز زنان و کودکان فلسطینی در زندان های خود را که محکوم به حملات علیه سربازان یا غیرنظامیان اسرائیلی و اکثرا در کرانه باختری هستند، آزاد می کند.

این منابع گفتند که این توافق شامل اجازه ورود سوخت به نوار غزه نیز می شود.

مقامات امریکایی و اسرائیلی تاکید کردند که در حالی که این ایده بررسی می شود، اما توافق بر سر آن هنوز نزدیک نیست.

پیش از این، یک مقام مطلع خبر داد که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، روز شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر از وی خواسته که حماس را برای آزادی تعداد بیشتری از اسیران تحت فشار بگذارد و اجازه خروج تعداد بیشتری از شهروندان امریکایی از غزه را بدهد.

به گفته این مقام، وزیر خارجه قطر تأکید کرد که مذاکرات برای آزادی زندانیان بیشتر روندی مثبت دارد و اما اوضاع در هر لحظه تغییر می‌کند و بمباران غزه نیز به این مذاکرات کمک نمی‌کند.

بر اساس این گزارش، محمد بن عبدالرحمن به بلینکن گفته که به مذاکرات با حماس ادامه خواهد داد.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا