خبر اولسیاسی

پیشنهادهای اتحادیه اروپا برای اداره غزه پس از جنگ

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیشنهادهایی برای مدیریت نوار غزه پس از جنگ اسرائیل و حماس ارائه کرد.

میدل ایست نیوز: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیشنهادهایی برای مدیریت نوار غزه پس از جنگ اسرائیل و حماس ارائه کرد و از کشورهای عربی خواست نقش بیشتری در رهبری فلسطینی غزه در آینده ایفا کنند.

به گزارش الشرق، وی که این هفته به اسرائیل، فلسطین و سایر کشورهای منطقه سفر می کند، گفت که باید درباره پس از جنگ در غزه حتی با تشدید درگیری ها، فکر کرد.

بورل اشاره کرد که جامعه بین المللی از لحاظ سیاسی و اخلاقی در دستیابی به راه حل دائمی درگیری بلندمدت میان اسرائیلی ها و فلسطینیان شکست خورده است و زمان تقویت تلاش ها با هدف دستیابی به راه حل دو کشوری رسیده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشنهادهای خود درخصوص اعتراض به سه مساله و موافقت با سه مساله را بیان کرد.

بورل به هرگونه کوچاندن اجباری فلسطینیان از غزه، بازگشت ارتش اسرائیل به اشغال دائمی نوار غزه یا تغییر مساحت آن و بازگشت حماس اعتراض کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که باید یک تشکیلات فلسطینی که نسخه تقویت شده تشکیلات خودگردان کنونی در کرانه باختری خواهد بود، تشکیل شود و مشروعیت خود را از شورای امنیت کسب کند.

وی خواستار مشارکت قوی در حمایت از این تشکیلات فلسطینی شد و بر لزوم مشارکت گسترده تر اتحادیه اروپا در منطقه به ویژه در برپایی کشور فلسطین تاکید کرد.

بورل تصریح کرد که بدون پایبندی قوی کشورهای عربی مساله ای حل نخواهد شد و این پایبندی نمی تواند فقط به پول خلاصه شود، آنها نمی توانند فقط هزینه های بازسازی را بپردازند بلکه باید در ایجاد کشور فلسطین، مشارکت سیاسی داشته باشند.

بورل گفت که مدت زیادی غائب بودیم و حل این مشکل را به امریکا سپردیم اما باید به صورت گسترده تر مشارکت کنیم.

پیش از این، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، در توکیو بر مخالفت امریکا خود با کوچاندن اجباری فلسطینیان از غزه،  استفاده از غزه به عنوان سکویی برای تروریسم، اشغال مجدد غزه پس از پایان درگیری، محاصره غزه و کاهش مساحت این باریکه را اعلام کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا نیز سه «باید» را بیان کرد که عبارت اند از: راه صلح باید شامل آرای ملت فلسطین باشد، حکومت در نوار غزه به همراه کرانه باختری به رهبری فلسطینیان باید یکپارچه باشد و زندگی اسرائیلی ها و فلسطینیان در کنار یکدیگر در کشور خود با بهره مندی یکسان از امنیت، آزادی، فرصت ها و کرامت باشد.

از سوی دیگر، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و رهبر جنبش فتح و سازمان آزادیبخش فلسطین، روز جمعه در مراسم سالروز مرگ یاسر عرفات در رام‌الله در کرانه غربی گفت که این تشکیلات آماده است در صورت تحقق شروطی که مطرح شده، مسئولیت سیاسی نوار غزه را در پایان این جنگ برعهده بگیرد.

محمود عباس نوار غزه را بخش جدایی‌ناپذیر از اراضی فلسطینی برای تشکیل یک کشور مستقل فلسطین توصیف کرد.

او گفت در صورتی که سرنوشت غزه بخشی از راهکار جامع شامل شرق بیت‌المقدس و کرانه غربی باشد، تشکیلات خودگردان آماده مشارکت در اداره آن است و مسئولیت غزه را در چارچوب یک راهکار سیاسی برعهده خواهد گرفت.

منبع
الشرق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا