سیاسی

تکلیف ریاست پارلمان عراق پس از ابطال نمایندگی محمد الحلبوسی چیست؟

یک کارشناس امور حقوقی در عراق، تکلیف ریاست پارلمان عراق پس از پایان عضویت و ریاست محمد الحلبوسی را مشخص کرد.

میدل ایست نیوز: سالم حواس، کارشناس امور حقوقی در عراق موعد انتخاب رئیس جدید پارلمان عراق براساس قانون اساسی و پس از پایان عضویت محمد الحلبوسی، رئیس پیشین پارلمان را اعلام کرد.

به گزارش شفق نیوز، وی توضیح داد که براساس اساسنامه پارلمان عراق و احکام ماده 12 آن، رئیس جدید پارلمان باید پس از نخستین جلسه پس از پایان عضویت، برکناری، استعفا یا خالی بودن منصب ریاست پارلمان، در جهت حفظ توازن میان فراکسیون های سیاسی انتخاب شود.

حواس افزود که مدیریت جلسات پارلمان توسط نائب اول یا دوم اشتباه و برخلاف قانون است و حتی با وجود تعویق چند باره جلسات به دلیل نرسیدن به حد نصاب، جلسات باید توسط رئیس پارلمان برگزار شود.

این کارشناس حقوقی گفت که براساس احکام ماده 55 قانون اساسی رئیس پارلمان باید در نخستین جلسه با اکثریت مطلق اعضای مجلس از طریق انتخابات محرمانه مستقیم انتخاب شود از این رو پارلمان ملزم است رئیس جدید خود را در نخستین جلسه پس از تصمیم دادگاه فدرال انتخاب کند.

دادگاه فدرال عراق روز گذشته طی حکمی نمایندگی «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق را ابطال کرد.

پس از این حکم، سران حزب تقدم به ریاست الحلبوسی، تصمیم به استعفای نمایندگان خود در دولت فدرال عراق و استعفای همه نمایندگان حزب در ریاست پارلمان و نمایندگان رؤسای کمیسیون ها گرفتند.

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا