خبر اولسیاسی

جنگ غزه در چهلمین روز/ ورود ارتش اسرائیل به بیمارستان الشفا

چهلمین روز درگیری‌ها در نوار غزه پس از اجرای عملیات «طوفان الاقصی» در حالی آغاز شد که ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهای آن وارد بیمارستان الشفا در غزه شده‌اند.

میدل ایست نیوز: چهلمین روز درگیری‌ها در نوار غزه پس از اجرای عملیات «طوفان الاقصی» در حالی آغاز شد که ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهای آن وارد بیمارستان الشفا در غزه شده‌اند، مکانی که طی روزهای اخیر گزارش‌های بسیاری پیرامون درگیری‌ها در اطراف آن، به دام افتادن بیماران و اتمام تجهیزات پزشکی آن منتشر شده است.

بیمارستان الشفا در ادامه حملات زمینی اسرائیل به نوار غزه در محاصره کامل نیروهای اسرائیلی درآمده بود. ارتش اسرائیل ادعا می‌کند که شبه‌نظامیان حماس در این بیمارستان پنهان شده‌اند، اما با وجود صدها بیمار در آن تاکنون از ورود به بیمارستان خودداری کرده بود.

بامداد چهارشنبه، ارتش اسرائیل گفت که نیروهایش در حال انجام «عملیات دقیق و هدفمندی علیه حماس در یک منطقه مشخص» بیمارستان الشفا هستند. بیانیه ارتش اسرائیل اطلاعات بیشتری به دست نمی‌دهد و تنها می‌گوید که اقدامات لازم را انجام می‌دهد تا به غیرنظامیان آسیب نرسد.

این بیانیه عنوان می‌کند که اسرائیل «به مقامات مربوطه در غزه یک بار دیگر هشدار داده بود که تمام اقدامات نظامی خود در بیمارستان را باید ظرف دوازده ساعت متوقف کنند، اما متاسفانه به این امر ترتیب اثر داده نشد».

حماس اما ادعای اسرائیل مبنی بر استفاده از بیمارستان برای پوشش را رد کرده است. این جنبش در بیانیه‌ای گفته که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، مسئول اقدامات نظامی اسرائیل در بیمارستان الشفا است.

بیانیه حماس می‌گوید: «ما [اسرائیل] اشغال‌گر و بایدن را مسئول کامل حمله به مجتمع پزشکی الشفا می‌دانیم.»

همزمان، شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داد که صدها نفر در این بیمارستان «با شرایطی فاجعه‌بار» مواجه شده‌اند.

این رسانه بر اساس آخرین گزارش‌ها نوشت که هنوز صدها نفر از کارکنان بیمارستان و بیماران در داخل بیمارستان هستند به همراه چندین هزار نفر دیگر که از حملات هوایی و زمینی اسرائیل به آنجا پناه برده‌اند.

پزشکان روز دوشنبه گزارش داده بودند که با از کار افتادن انکوباتورها به دلیل قطع برق، کارکنان بیمارستان در تلاشی ناامیدانه برای نجات نوزادان نارس، آنها را در فویل پیچیده و کنار آب داغ قرار داده‌اند.

یکی از خبرنگاران شبکه العربیه که در داخل بیمارستان است به سی‌ان‌ان گفت، مردم به دلیل جنگ شدیدی که جریان دارد، می‌ترسند فرار کنند.

توجهات جهانی با انتشار گزارش‌ها درباره مرگ ده‌ها تن از بیماران به خاطر آن‌چه مدیر بیمارستان آن را شرایط «فاجعه‌بار» نامیده است، معطوف به بیمارستان الشفا در غزه شده است.

دکتر منیر البرش، مدیرکل وزارت بهداشت غزه که تحت کنترل حماس است، روز دوشنبه گفت که کارکنان بیمارستان الشفا دستور ارتش اسرائیل برای تخلیه بیمارستان را رد کرده‌اند چرا که می‌ترسند با خروج خود باعث شوند حدود هفتصد بیماری که آنجا مانده‌اند بمیرند.

وی به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت: «مشکل پزشکان نیست، بلکه بیماران است. اگر بیماران جا بمانند، خواهند مرد و اگر هم به جای دیگری منتقل شوند باز در طول مسیر خواهند مرد. مشکل این است. ما داریم درباره حدود هفتصد نفر حرف می‌زنیم.»

یکی از پزشکان حاضر در بیمارستان الشفا به سی‌ان‌ان گفت که سی دقیقه قبل از شروع عملیات اسرائیل در بامداد چهارشنبه به آنها اخطار داده شد.

در امریکا، یک سخنگوی کاخ سفید در واکنش به حمله اسرائیل به بیمارستان الشفا گفت: «ما حمله هوایی به بیمارستان را تأیید نمی‌کنیم و نمی‌خواهیم شاهد تیراندازی متقابل داخل بیمارستان و در شرایطی باشیم که افراد بیگناه و ناتوان و بیمار در معرض گلوله باشند».

صلیب سرخ فلسطین: بیمارستان قدس در شمال غزه کامل تخلیه شد

صلیب سرخ فلسطین روز سه‌شنبه اعلام کرد که مابقی بیماران، پزشکان و خانواده‌هایشان بیمارستان قدس در شمال غزه را تخلیه کرده‌اند.

این گروه امداد و نجات در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، نوشت: «این رخداد پس از ده روز محاصره اتفاق افتاد، ده روزی که مانع ورود تجهیزات پزشکی و انسان‌دوستانه به بیمارستان شدند.»

صلیب سرخ همچنین اسرائیل را بابت بمباران بیمارستان و تیراندازی در داخل بیمارستان هدف انتقاد قرار داد. این نهاد گفت که مجروحان از بیمارستان قدس به بیمارستان‌های جنوب غزه منتقل شده‌اند.

اطلاعات بیشتری درباره تخلیه این بیمارستان منتشر نشده و صلیب سرخ توضیح نداده که چند نفر روز سه‌شنبه از بیمارستان خارج شدند.

یکی از سخنگوهای صلیب سرخ در این روز گفته بود که سیصد نفر در بیمارستان قدس هستند که بدون غذا و بدون برق گرفتار شده‌اند و امکان خروج از بیمارستان را ندارند. به گفته او، این آمار شامل بیماران، خدمه بیمارستان و آوارگان می‌شود.

گفت‌وگوی بایدن و نتانیاهو درباره آزادی گروگان‌ها

همزمان کاخ سفید شامگاه سه‌شنبه از گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن، رئیس جمهور امریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در خصوص تحولات جنگ در غزه خبر داده است.

در بیانیه کاخ سفید تصریح شده است که جو بایدن و بنیامین نتانیاهو در خصوص تلاش‌ها برای آزادی در حدود ۲۴۰ اسیر، از جمله آزادی کودکان و شهروندان امریکایی مذاکره و رایزنی کردند.

بایدن در همین روز پیشتر در پاسخ به پرسشی درباره اسیران گفت که او معتقد است که آزادی آنها از دست حماس اتفاق خواهد افتاد.

رئیس جمهور امریکا که در کاخ سفید صحبت می‌کرد، افزود: «صبر کنید، به آن‌جا می‌رسیم».

او افزود هر روز با طرف‌های درگیر در مذاکرات بر سر احتمال آزادی «گروگان‌ها» در تماس است ولی بنا ندارد که جزئیات را فاش کند.

منبع
میدل ایست نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا