اقتصادیسیاسی

درآمد روزانه یک میلیون دلاری اقلیم کردستان عراق از قاچاق صد هزار بشکه نفت

اقلیم کردستان عراق روزانه به طور میانگین صد هزار بشکه نفت قاچاق و از آن حدود یک میلیون دلار درآمد کسب می کند.

میدل ایست نیوز: رسانه خبری دراو میدیا در گزارشی با اشاره به تعداد تانکرهای حمل نفت از اقلیم کردستان عراق به ایران و نحوه فروش آن، میزان درآمد ناشی از فروش نفت توسط نفتکشهای اقلیم کردستان را برای اتحادیه میهنی کردستان محاسبه کرده است.

به گزارش کردپرس، فقط در تاریخ ۸ نوامبر 2023 تعداد  630 تانکر نفت از مرز پرویزخان به ایران ارسال شده است. اداره کل اتحادیه میهنی برای صدور مجوز، 50 دلار دریافت می‌کند که روزانه حدود یک میلیون دلار می شود. قیمت نفت خام در بازار 460 دلار در هر تن و نفت پسماند پالایشگاهی 221 دلار است و بازار صادرات نفت سیاه داغ است.

تعداد تانکرها

بر اساس چند فیلم ارسالی به دراو میدیا، تعداد زیادی تانکر در قسمت پارکینگ گذرگاه پرویزخان پارک شده و در جاده‌ها به سمت ایران و از آنجا به سمت بندرعباس و بازارهای جهانی صف کشیده اند.

به گزارش رسانه «دراو» که با چند تن از رانندگان و مسئولان گذرگاه پرویزخان گفتگو کرده است، روزانه صدها تانکر نفت به ایران ارسال می شود.

  • در تاریخ 11 نوامبر 2023 تعداد 630 نفتکش از طریق گذرگاه پرویزخان به ایران ارسال شده است.
  • در تاریخ 9 نوامبر 2023 تعداد 520 نفتکش از طریق گذرگاه پرویزخان به ایران ارسال شده است.

به عبارت دیگر به طور کلی روزانه بین 500 تا 600 نفتکش به ایران ارسال می شود رانندگان این نفتکشها اشاره کردند که حمل نفتکش ها با توجه به وضعیت آب و هوا و روزها و مشکلات فنی متفاوت است روزهایی بوده که 900 تانکر به ایران فرستاده شده است.

تانکرها روز قبل در پارکنینگ پارک می شوند، به ازای هر تانکر برای پارک در پارکینگ دو دلار برای اداره کل اتحادیه میهنی دریافت می‌گردد.

به گفته رانندگان نفتی که بارگیری می کنند پسماندهای پالایشگاهی است اما در این میان نفت خام، نفتا (سوخت) و قیر به ایران ارسال می شود.

بارگیری نفت از میادین (حسیره، چیا سرخ، شیواشوک) انجام می‌گیرد مقداری از این نفت به پالایشگاه ها برده می شود سپس پسماند آن بارگیری می شود، اما گاهی اوقات پالایش نمی شود و مستقیماً به خارج از کشور ارسال می‌گردد.

برخی از تانکرهایی که از گذرگاه پرویز خان به ایران فرستاده می‌شوند از میادین و پالایشگاههای نفتی تحت اختیار اتحادیه میهنی کردستان بارگیری می‌شوند و تعدادی دیگری از آنها نیز متعلق به پالایشگاه های کار، لاناس و سایر پالایشگاه های تحت کنترل حزب دمکرات کردستان است و چون هزینه صادرات از پرویزخان به بندرعباس کمتر است، به همین علت از این گذرگاه حمل می‌شود اما نفت سیاه و قیر که به ترکیه فرستاده می‌شود از طریق گذرگاه باشماق به ایران و از آنجا به تبریز و سرانجام به ترکیه ارسال می‌گردد گاهی اوقات نیز نفت از حاجی عمران به ایران حمل می‌گردد این روند در گذرگاههای تحت حاکمیت حزب دمکرات هم وجود دارد.

نحوه فروش نفت در داخل

نفتی که در حال حاضر در داخل کشور به فروش می رسد، بخشی به پالایشگاه ها و بخشی دیگری از آن نیز به صورت زیر صادر می شود:

  • نفت خام در بازارهای داخلی کردستان هر تن 460 دلار قیمت دارد یعنی هر بشکه 61 دلار است و هر تن نفت شامل 5/7 بشکه است
  • قیمت هر تن نفت سیاه 210 دلار است و قیمت هر بشکه حدود 30 دلار است.
  • تمام نفتی که روزانه به نام نفت سیاه و پسماند پالایشگاهی به ایران فرستاده می شود از جانب دولت عراق اجازه آن صادر شده است، اما منابع متعددی به رسانه خبری دراو اعلام کردند که اکنون این فقط شامل نفت سیاه است و پسماند پالایشگاهی نیست بلکه:
  • نفتی سیاه نفتی است که از میادین به پالایشگاه ها حمل می شود و پس از پالایش مشتقات آن به ویژه نفت، بنزین، گازوئیل، تهیه می‌شود مابقی به صورت قانونی و مجوزدار به خارج صادر می‌شود، اما پالایشگاه ها کمترین مشتقات را از آن تهیه می‌کنند و گاهی اوقات اصلا پالایش نمی‌شود و به عنوان نفت خام به قیمت هر تن 210 دلار و هربشکه به قیمت 30 دلار به ایران ارسال می شود.
  • این منابع  تایید کردند که هم اکنون در تانکرهای نفت سیاه و پسماند پالایشگاهی، نفت خام نیز فروخته و به عنوان نفت سیاه صادر می گردد و مستقیماً از میادین حمل می‌شود یا به پالایشگاه ها منتقل می شود و بدون توقف و مستقیم به ایران ارسال می شود و به قیمت 460 دلار به فروش می رسد. یعنی هر بشکه 61 دلار قیمت دارد، سپس برای صدور مجوز به ازای هر تن 50 دلار دریافت می‌گردد.
  • روزانه 2200 تن «نفتا» از میدان کورمور به فروش می رسد که 600 تن آن به اربیل و 1600 تن به بازارهای سلیمانیه صادر می شود و هر تن به قیمت 200 دلار در بازار به فروش می رسد.

روزانه یک میلیون دلار درآمد

نفت فروخته شده مجوز آن که فقط یک برگ  است و درآمد آن به حساب اداره کل اتحادیه میهنی میهن واریز می‌شود  روزانه بیش از یک میلیون دلار است برای مثال:

در تاریخ 8 نوامبر 2023 تعداد 630 تانکر حامل 30 تن نفت از گذرگاه پرویزخان به ایران ارسال شده است که به ازای هر تانکر 30 تن نفت حمل شده است و به ازای هر تن 50 دلار به اداره کل اتحادیه میهنی کردستان پرداخت گردیده است این بدان معناست که در یک روز حدود یک میلیون دلار بابت حمل و نقل نفت به اتحادیه میهنی کردستان پرداخت شده است. طبق فرمول زیر:

630 تانکر * 30 تن * 50 دلار = ۹۴۵ هزار دلار

تانکرها نه تنها نفت ارسال می‌کنند بلکه از مقصد محموله های مخصوصی هم با خود حمل می‌کنند که این هم منبع درآمد دیگری است مثلاً از ایران گازوئیل، بنزین، NTB، ریفورمینت، Arrow که برای هر تن 70 دلار پرداخت می‌شود را با خود بازمی‌گردانند.

منبع
کردپرس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا