خبر اولسیاسی

بورل: تشکیلات خودگردان تنها طرفی است که می‌تواند نوار غزه را اداره کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که معتقد است تشکیلات خودگردان فلسطینی تنها طرفی است که می تواند مسئولیت اداره نوار غزه را پس از جنگ بر عهده بگیرد.

میدل ایست نیوز: جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، امروز شنبه (18 نوامبر) گفت که تشکیلات خودگردان فلسطینی، تنها طرفی است که می تواند پس از اتمام جنگ، اداره نوار غزه را بر عهده بگیرد.

به گزارش «الحره» بورل در نشست «گفت و گوی منامه» در بحرین افزود که از این پس، حماس نمی تواند غزه را اداره کند.

وی ادامه داد:«چه کسی غزه را اداره خواهد کرد؟ معتقدم تشکیلات خودگردان فلسطین تنها طرفی است که می تواند».

مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت:« درباره پرداختن به راه حل دو کشوری، تردید دارم. نه به دلیل اینکه به آن اعتقاد نداشته باشم به این خاطر است که 30 سال درباره آن گفت و گو کرده ایم و تغییری حاصل نشد و این درحالی است که این اجازه به شهرک نشینان اسرائیلی داده ایم در آنجا بمانند».

جوزپ بورل ادامه داد: اسرائیل مستحق آن است که امنیت داشته باشد و مردم فلسطین مستحق کرامت انسانی هستند. صلح امکان پذیر است، اما قبل از آنکه صلح محقق شود، جان چند نفر از افراد بی گناه از دست خواهد رفت؟ اکنون بر ما لازم است که برای دستیابی به آن با جدیت تلاش کنیم.

پیش از این، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا، در توکیو بر مخالفت امریکا خود با کوچاندن اجباری فلسطینیان از غزه،  استفاده از غزه به عنوان سکویی برای تروریسم، اشغال مجدد غزه پس از پایان درگیری، محاصره غزه و کاهش مساحت این باریکه را اعلام کرد.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا نیز سه «باید» را بیان کرد که عبارت اند از: راه صلح باید شامل آرای ملت فلسطین باشد، حکومت در نوار غزه به همراه کرانه باختری به رهبری فلسطینیان باید یکپارچه باشد و زندگی اسرائیلی ها و فلسطینیان در کنار یکدیگر در کشور خود با بهره مندی یکسان از امنیت، آزادی، فرصت ها و کرامت باشد.

از سوی دیگر، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی و رهبر جنبش فتح و سازمان آزادیبخش فلسطین، در مراسم سالروز مرگ یاسر عرفات در رام‌الله در کرانه غربی گفت که این تشکیلات آماده است در صورت تحقق شروطی که مطرح شده، مسئولیت سیاسی نوار غزه را در پایان این جنگ برعهده بگیرد.

محمود عباس نوار غزه را بخش جدایی‌ناپذیر از اراضی فلسطینی برای تشکیل یک کشور مستقل فلسطین توصیف کرد.

او گفت در صورتی که سرنوشت غزه بخشی از راهکار جامع شامل شرق بیت‌المقدس و کرانه غربی باشد، تشکیلات خودگردان آماده مشارکت در اداره آن است و مسئولیت غزه را در چارچوب یک راهکار سیاسی برعهده خواهد گرفت.

ارتش اسرائیل 42 روز است که جنگی ویرانگر را در پاسخ به عملیات طوفان الاقصی در غزه آغاز کرده که در نتیجه آن بیش از 12 هزار تن شهید و بیش از 30 هزار تن زخمی شده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا