خبر اولسیاسی

بورل: حمله حماس «جنایت جنگی» بود/ درباره حمله اسرائیل حقوق‌دانان باید نظر بدهند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حمله حماس به اسرائیل را «جنایت جنگی» خواند، اما گفت که حقوق‌دان نیست تا نظر دهد حملات اسرائیل به غزه جنایت جنگی است یا نه.

میدل ایست نیوز: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفت‌وگو با شبکه «الجزیره» ضمن تأکید بر اینکه اتحادیه اروپا برای توقف جنگ در غزه تلاش می‌کند، حاضر به «جنایت جنگی» خواندن حملات اسرائیل به غزه نشد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اقداماتی که اسرائیل در حق ساکنان غزه مرتکب می‌شود گفت: «من حقوق‌دان نیستم و دادگاه جنایی بین‌المللی مسئول تحقیق در این باره است و چند کشور از این دادگاه خواسته‌اند که در این باره تحقیق کند».

با وجود این، بورل حمله گروه‌های فلسطینی در 7 اکتبر به اسرائیل را «جنایت جنگی» دانست و گفت که در این جنگ به صورت کاملا آشکار غیر نظامیان کشته شدند بدون اینکه هیچ علتی داشته باشد.

بورل از پاسخ دادن به سؤالی درباره اینکه آیا فلسطینیان حق دفاع از خود را دارند یا نه نیز طفره رفت و گفت: «اقدام حماس وحشتناک بود چنان‌که آنچه امروز در غزه می‌گذرد وحشتناک است».

وی گفت که در برخورد با اسرائیل و فلسطین از استانداردهای دوگانه استفاده نمی‌کند و افزود که اسرائیل از حق دفاع از خود برخوردار است اما باید به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد که محاصره ساکنان غزه و بستن آب و برق به روی آنها خلاف قوانین بین‌المللی است و باید امنیت غیر نظامیان و بیمارستان‌ها و مدارس حفظ شود.

از سوی دیگر، وی افزود که اتحادیه اروپا برای آتش‌بس در غزه تلاش می‌کند و کمک‌های انسان‌دوستانه بسیاری به غزه ارسال کرده است و اسرائیل را تحت فشار سیاسی قرار داده تا جنگ را بر اساس قوانین بین‌المللی پیش ببرد.

وی درباره گزارش نشریه «هاآرتص» که گفته بود تحقیقات پلیس نشان می‌دهد که جشنواره موسیقی در منطقه غلاف غزه توسط بالگرد اسرائیلی و نه نیروهای حماس هدف قرار گرفته بود،  گفت که در جنگ‌های پرسش‌های بسیاری بی پاسخ می‌داند و افراد بسیاری کشته می‌شود و اطلاعات دقیقی در این باره ندارد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا