اقتصادی

استان نینوای عراق برای نخستین بار روغن زیتون تولید می‌کند

مدیر اداره کشاورزی استان نینوا، از برپایی سه عصارخانه برای تولید روغن زیتون در این استان برای نخستین بار خبر داد.

میدل ایست نیوز: ربیع یوسف، مدیر اداره کشاورزی استان نینوا، از برپایی سه عصارخانه برای تولید روغن زیتون در استان برای نخستین بار خبر داد و گفت که از ضایعات آن برای تولید صابون غار استفاده می شود.

به گزارش رووداو، وی افزود که در مناطق بعشیقه و بحزانی زیتون کاشت می شود اما از آن در تولید روغن زیتون استفاده نمی شد بلکه به عنوان خوراکی و برای درست کردن ترشی از آن استفاده می شد.

یوسف تصریح کرد که برای حمایت از باغات زیتون، سه عصارخانه در استان برپا شده که ظرفیت روغن گیری حدود 600 کیلوگرم در ساعت را دارند.

مدیر اداره کشاورزی نینوا با اشاره به حمایت سازمان «فائو» و تامین ماشین آلات اتوماتیک، گفت که پیشتر اهتمام به باغات زیتون بسیار کم بود اما پس از تامین تجهیزات و آغاز روغن گیری زیتون، کشاورزان به تولید زیتون اهتمام ورزیدند.

وی درباره باغات زیتون گفت که شمار آنها براساس مساحت کشت شده متفاوت است، در برخی باغات 1500 درخت زیتون، در برخی دیگر 900 درخت زیتون و در برخی دیگر 600 درخت وجود دارد.

مدیر کشاورزی نینوا ابراز امیدواری کرد که شمار مزارع زیتون به سه هزار مزرعه افزایش یابد.

ناحیه بعشیقه در استان نینوا در عراق شاهد افزایش تولید زیتون است به گونه ای که در فصل کنونی حدود هفت هزار تن با میانگین 30 کیلوگرم در هر درخت تولید کرده است.

تولید زیتون عراق در سال 2022 به حدود 35 هزار تن در سال رسید و عراق رتبه 23 جهانی و 9 در سطح کشورهای عربی را به خود اختصاص داد.

در سطح کشورهای عربی مراکش در رتبه نخست و سپس مصر، الجزائر، سوریه، اردن، لبنان، فلسطین، عراق و کویت در رتبه های بعدی تولید زیتون قرار دارند.

همچنین بخوانید

تصاویری از مزارع زیتون در استان نینوای عراق

منبع
رووداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا