اقتصادیخبر اولسیاسی

پیامدهای اقتصادی توقیف کشتی متعلق به تاجر اسرائیلی توسط انصارالله

اقدام نیروهای انصار الله یمن به توقیف یک کشتی باری متعلق به تاجر اسرائیلی در دریای سرخ موجب نگرانی درباره افزایش هزینه های ترابری دریایی و انتقال گاز به اروپا شده است.

میدل ایست نیوز: در پی اقدام نیروهای انصار الله یمن به توقیف یک کشتی باری متعلق به تاجر اسرائیلی در دریای سرخ و انتقال آن به بندر الحدیده یمن، قیمت گاز طبیعی اروپا در نتیجه هراس از تأثیر جنگ غزه بر حرکت کشتی‌ها در آبراه‌های بین المللی افزایش یافت.

به گزارش العربیه، این در حالی است که قراردادهای آتی خرید گاز پس از کاهش متوالی 4 روزه، حدود 6.9 درصد افزایش یافت.

تحلیلگران هشدار دادند که ادامه جنگ در غزه منجر به اختلال در عرضه سوخت در منطقه و حرکت تانکرهای گاز عازم اروپا خواهد شد که می‌تواند قاره کهن را به سمت بحران انرژی جدید به ویژه با شروع فصل زمستان سوق دهد.

از سویی و در پی بالا گرفتن تهدیدها در منطقه سازمان کشتیرانی ایالات متحده امریکا شامگاه دوشنبه 29 آبان کشتی‌ها را به رعایت احتیاط هنگام تردد در جنوب دریای سرخ فراخواند.

شرکت امنیت دریایی بریتانیا «امبری اینتلیجنس» شامگاه دوشنبه در همین راستا اعلام کرد که دو کشتی از ترس ربوده شدن مسیرهای خود را از جنوب دریای سرخ تغییر داده‌اند.

واکنش مقام اروپایی به توقیف کشتی

در همین راستا جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توقیف کشتی «گلکسی لیدر» توسط انصار الله را تهدیدی علیه کشتیرانی در جنوب دریای سرخ خواند.

بورل همچنین رفتار این گروه یمنی را برای امنیت دریانوردی خطرناک دانست.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت که با فرستاده سازمان ملل در امور یمن ابعاد منطقه‌ای خطرناک جنگ میان اسرائیل و حماس و از جمله آن توقیف این کشتی توسط انصار الله را بررسی کرده است.

افزایش هزینه بیمه حمل و نقل دریایی

به گزارش «بلومبرگ»، انتظار می‌رود توقیف کشتی باری «گلکسی لیدر» توسط گروه انصار الله در دریای سرخ منجر به افزایش هزینه بیمه کشتی‌ها می‌شود به ویژه که این حادثه در منطقه‌ای حیاتی برای تجارت جهانی رخ داده است.

خبرگزاری بلومبرگ گفته است انتظار می‌رود که سانحه توقیف کشتی توسط انصار الله منجر به اختلالات اساسی در حمل و نقل دریایی در خاورمیانه شود.

رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که توقیف کشتی «گلکسی لیدر» متعلق به رامی اونگار، تاجر اسرائیلی عواقب اقتصادی گسترده‌ای در پی خواهد داشت.

این رسانه‌های پیش‌بینی کردند که «این حادثه باعث افزایش قیمت حمل و نقل دریایی به اسرائیل به دلیل افزایش هزینه بیمه و یا حتی لغو مسیرهای ترابری دریایی به سوی اسرائیل شود».

پیشتر یحیی سریع، سخنگوی نظامی انصارالله از توقیف یک کشتی متعلق به «تاجر اسرائیلی» در پاسخ به حملات اسرائیل به نوار غزه خبر داده بود.

منبع
العربیه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا