اقتصادیسیاسی

پنتاگون: انصار الله را بابت توقیف کشتی بازخواست می‌کنیم

معاون وزیر دفاع امریکا در امور خاورمیانه گفت که دولت امریکا در تلاش برای بازخواست گروه انصار الله یمن بابت توقیف یک کشتی در دریای سرخ است.

میدل ایست نیوز: دانا استرول، معاون وزیر دفاع امریکا در امور خاورمیانه گفت که دولت امریکا در تلاش برای بازخواست گروه انصار الله یمن بابت توقیف یک کشتی در دریای سرخ است.

به گزارش الشرق، وی، توقیف کشتی گلکسی لیدر و خدمه آن را، تهدیدی برای آزادی دریانوردی توصیف کرد و خواستار آزادی کشتی و کادر آن شد.

استرول حادثه توقیف یک کشتی تجاری را تهدید آزادی دریانوردی و تجارت و سوء استفاده غیر قابل قبول و نقض نظم جهانی خواند و خواستار آزادی بی شرط کشتی و کادر آن شد.

معاون وزیر دفاع امریکا، ایران را به دست داشتن در این حادثه متهم کرد و گفت که ایران از بازوان خود از جمله انصار الله از طریق تامین سلاح، تامین مالی، آموزش و تجهیزات حمایت کرده است.

پیش از این ماتیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته بود که توقیف کشتی گلکسی لیدر، نقض قانون بین الملل است.

وی خواستار آزادی این کشتی و خدمه آن شده بود.

تحلیلگران هشدار داده اند که ادامه جنگ در غزه منجر به اختلال در عرضه سوخت در منطقه و حرکت تانکرهای گاز عازم اروپا خواهد شد که می‌تواند قاره کهن را به سمت بحران انرژی جدید به ویژه با شروع فصل زمستان سوق دهد.

از سویی و در پی بالا گرفتن تهدیدها در منطقه سازمان کشتیرانی ایالات متحده امریکا شامگاه دوشنبه 29 آبان کشتی‌ها را به رعایت احتیاط هنگام تردد در جنوب دریای سرخ فراخواند.

شرکت امنیت دریایی بریتانیا «امبری اینتلیجنس» شامگاه دوشنبه در همین راستا اعلام کرد که دو کشتی از ترس ربوده شدن مسیرهای خود را از جنوب دریای سرخ تغییر داده‌اند.

در همین راستا جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توقیف کشتی «گلکسی لیدر» توسط انصار الله را تهدیدی علیه کشتیرانی در جنوب دریای سرخ خواند.

بورل همچنین رفتار این گروه یمنی را برای امنیت دریانوردی خطرناک دانست.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت که با فرستاده سازمان ملل در امور یمن ابعاد منطقه‌ای خطرناک جنگ میان اسرائیل و حماس و از جمله آن توقیف این کشتی توسط انصار الله را بررسی کرده است.

منبع
الشرق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا