خبر اولسیاسی

چرا اسرائیل ترجیح می‌دهد مصر میانجیگر اصلی در مذاکرات با حماس باشد؟

تماس‌های تازه‌ای میان مقامات دستگاه اطلاعات عمومی مصر و مقامات امنیتی اسرائیل برقرار شده که به تحولات میدانی و معامله مبادله اسرا میان اسرائیل و حماس مربوط می‌شود.

میدل ایست نیوز: اظهارات «آوی دیختر» وزیر عضو حزب لیکود، که تأکید کرد که منافع اسرائیل ایجاب می‌کند که مصر نقش انحصاری و اصلی را در میانجیگری برای مبادله اسیران با حماس بر عهده بگیرد نشان می‌دهد که درون کابینه اسرائیل این تمایل وجود دارد که میانجیگری میان تل آویو و حماس به دست مصر بیفتد و از نقش دیگر طرف‌ها کاسته شود.

دیختر که عضو کابینه جنگ نیز هست گفت: «همه می‌دانیم که بدون نقش پررنگ مصر نمی‌توان به توافق رسید».

این وزیر اسرائیلی که سابقه ریاست دستگاه امنیت داخلی (شاباک) را دارد افزود: «تجربه ما با حماس بسیار بسیار بد است، آنها برای دستیابی به امتیاز دست به هرگونه مانوری می‌زنند».

در این راستا، منابع مصری مطلع از تحرکات قاهره درباره توقف حملات اسرائیل به غزه، به پایگاه خبری «العربی الجدید» گفتند که تماس‌های تازه‌ای میان مقامات دستگاه اطلاعات عمومی مصر و مقامات امنیتی اسرائیل برقرار شده که به تحولات میدانی و معامله مبادله اسرا میان اسرائیل و حماس مربوط می‌شود، به خصوص که این معامله هنوز با مشکل مواجه است.

یک مقام مصری تأکید کرد که مقامات قاهره به همتایان خود در اسرائیل گفته‌اند که درگیر شدن بیشتر مصر در این مذاکرات به نحوی که خواست تل‌آویو است، نیازمند فضای تحرک بزرگ‌تری برای قاهره و دستیابی به امتیازاتی درباره از گذرگاه رفح و ورود کمک‌ها و خروج مجروحان از غزه است.

به گفته این مقام، مقامات امنیتی مصر در تماس‌های خود با مقامات اسرائیلی تأکید کرده‌اند که سیاست‌های اسرائیل در جنگ غزه کارت‌هایی را که مصر از آنها برای میانجیگری استفاده می‌کرد از میان برده است.

این مقام ادامه داد که تماس‌های مقامات مصری با سران حماس همچنان به مسائل اجرایی مربوط به ورود کمک‌ها و اداره گذرگاه رفح منحصر می‌شود و مسائل تفصیلی و لجستیک مربوط به مبادله اسیران را قطر و امریکا پیش می‌برند.

بر اساس این گزارش، مصر در صدد تعوت مجدد از سران حماس است تا طی چند روز آینده به قاهره بروند و برخی مسائل حل‌ناشده در مذاکرات مربوط به مبادله اسیران را حل وفصل کنند.

به گفته این مقام آگاه احتمالا آزادی اسیران اسرائیلی از دست حماس از گذرگاه مرزی رفح انجام می‌شود.

این منبع افزوده که مصر تجربه بسیاری در این‌گونه میانجیگری‌ها دارد و تأکید کرده که شرایط کنونی نشان از وجود توافق در آینده نزدیک نمی‌دهد چون کابینه نتانیاهو در پی جوش خوردن این معامله نیست و می‌خواهد وقت بیشتری بخرد و در این مدت اطلاعات بیشتری برای یافتن محل نگه‌داری اسیران به دست آورد تا آنها را در یک عملیات نظامی آزاد کند و به این ترتیب برای ارتش اسرائیل اعتباری دست و پا کند.

روز گذشته، نشریه «وال استریت ژورنال» به نقل از منابع مصری تأکید کرد که زندانیانی که اسرائیل به موجب توافق مبادله اسرا از زندان‌های خود آزاد می‌کند ارتباطی با حماس نخواهند داشت.

به گفته این مقام، حماس خواستار اجرای توافق در چند مرحله است که در مرحله اول آن اسرائیل در ازای آزادی 50 زن و کودک توسط حماس، همه کودکان را از زندان‌های خود آزاد می‌کند. در مرحله دوم آتش‌بس 5 روزه در غزه برقرار می‌شود و کمک‌های انسان‌دوستانه بیشتری به منطقه ارسال می‌شود. همچنین حماس خواستار توقف پروازهای تجسسی اسرائیل در آسمان غزه شده است.

در این راستا، «سعید صادق» استاد جامعه‌شناسی سیاسی در دانشگاه امریکایی قاهره، گفت که روابط امنیتی مصر و اسرائیل بسیار مستحکم است و این مسئله به مصر نقشی ویژه در هرگونه پرونده میان اسرائیل با هر طرف عربی را می‌دهد.

به گفته صادق، این روابط امنیتی باعث شده که تل آویو و قاهره هرگونه بحران در روابط خود را پشت سر بگذارند و هر مسئله‌ای را فورا حل و فصل کنند.

وی افزود که علاوه بر این، مصر تنها کشوری است که با غزه گذرگاه مرزی دارد و هرگونه توافقی درباره غزه بدون هماهنگی مصر ممکن نیست.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا