سیاسی

واکنش های بین المللی به توافق آتش بس موقت در غزه

استقبال از توافق آتش بس 4 روزه میان اسرائیل و جنبش حماس در نوار غزه از سوی کشورها و نهادهای بین المللی ادامه دارد.

میدل ایست نیوز: امریکا، مصر، قطر، اتحادیه اروپا، روسیه، چین و بریتانیا از توافقی که منجر به آتش بس 4 روزه در نوار غزه و آزادی 50 اسیر نزد حماس در ازای آزادی 150 فلسطینی در زندان های اسرائیل و نیز ورود کمک های بشردوستانه به نوار غزه می شود، استقبال کردند.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر روز چهارشنبه از موفقیت در میانجیگری مشترک کشورش، قطر و امریکا برای دستیابی به آتش بس بین اسرائیل و جنبش حماس در نوار غزه استقبال کرد.

السیسی در بیانیه ای که در صفحه رسمی خود در فیسبوک منتشر کرد، بر تداوم تلاش های مصر به منظور برقراری صلح و تحقق عدالت به گونه ای که حقوق قانونی مردم فلسطین را تضمین کند، تاکید کرد.

وی افزود: مایلم از موفقیت میانجیگری مصر، قطر و امریکا در دستیابی به توافقی برای اجرای آتش بس بشردوستانه در نوار غزه و تبادل اسیران دو طرف استقبال کنم.

رئیس جمهور مصر در بیانیه خود نوشت: بر تداوم تلاش های مصر به منظور دستیابی به راه حل نهایی و پایدار، تحقق عدالت و برقراری صلح و نیز تضمین حقوق قانونی مردم فلسطین تاکید دارم.

جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در توییتی در شبکه اجتماعی ایکس خرسندی خود از این توافق را ابراز کرد.

وی در این توییت نوشت: من خوشحالم چراکه این جان های شجاع که رنجی غیرقابل وصف را متحمل شدند، با اجرای این توافق به خانواده های خود می پیوندند.

بایدن همچنین از تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر برای مشارکت تعیین کننده شان در دستیابی به این توافق قدردانی کرد.

اورسولا فوندرلاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز ضمن استقبال گرم خود از این توافق، خاطرنشان کرد که کمیسیون اروپا نهایت تلاش خود برای بهره گیری از این وقفه جنگی در افزایش کمک های بشردوستانه به غزه را انجام خواهد داد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر نیز ابراز امیدواری کرد که آتش بس بشردوستانه ای که بین اسرائیل و جنبش حماس در نوار غزه انجام شد، به مذاکراتی جدی برای فرآیند صلح فراگیر بیانجامد.

این اظهارات وزیر خارجه قطر در توییتی در صفحه رسمی وی در شبکه اجتماعی ایکس پس از اطلاعیه وزارت خارجه قطر درباره دستیابی به توافق آتش بس بشردوستانه 4 روزه و قابل تمدید بین اسرائیل و جنبش حماس در نوار غزه بیان شد.

آل ثانی در این توییت نوشت: از شرکایمان که در دستیابی به آتش بس در غزه و در راس آنان مصر و امریکا تشکر می کنیم  امیدواریم این آتش بس پایه گذار توافقی جامع و پایدار برای توقف جنگ و خونریزی باشد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که این آتش بس به مذاکرات جدی برای فرآیند صلح جامع و عادلانه طبق قطعنامه های قانونی بین المللی بیانجامد.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم از توافق آتش بس موقت میان اسرائیل و حماس استقبال کرد.

وی گفت که مسکو از توافق آتش بس بشردوستانه میان اسرائیل و حماس به مدت چهار روز استقبال می کند، این همان امری است که روسیه از ابتدای درگیری به آن دعوت می کرد.

زاخاروا افزود که مهم است که به تلاش های ویژه قطر با هدف اجرای عملی فراخوان جامعه بین المللی برای توقف تنش میان اسرائیل و فلسطین اشاره شود.

وزارت خارجه چین نیز اعلام کرد که از آتش بس موقت استقبال می کنیم و امیدواریم که این توافق به کاهش بحران انسانی کمک کند.

وزارت خارجه بریتانیا نیز توافق بین اسرائیل و حماس را اقدامی تعیین کننده توصیف کرد و افزود: تمامی طرف ها را به تضمین اجرای کامل این توافقنامه دعوت می کنیم.

همچنین وزارت خارجه امارات در بیانیه ای اعلام کرد: از اعلام توافق آتش بس موقت در غزه استقبال و از تلاش های قطر، مصر و ایالات متحده در دستیابی به این توافق قدردانی می کنیم.

وزارت خارجه لبنان نیز از تلاش های قطر و امریکا و حامیان دستیابی به این توافق، استقبال کرد.

سازمان ملل نیز اعلام کرد که آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان از توافقی که حماس و اسرائیل با میانجیگری قطر و با حمایت قاهره و واشنگتن به آن دست یافتند، استقبال کرد.

گفتنی است وزارت خارجه قطر صبح امروز (چهارشنبه 22 نوامبر) موعد آغاز اجرای آتش بس موقت در نوار غزه را اعلام کرد.

 

این گزارش تکمیل می شود…

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا