خبر اولسیاسی

اعلام رسمی زمان آغاز آتش بس موقت در نوار غزه

وزارت خارجه قطر صبح امروز (چهارشنبه ۲۲ نوامبر) موعد آغاز اجرای آتش بس موقت در نوار غزه را اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: وزارت خارجه قطر صبح امروز (چهارشنبه ۲۲ نوامبر) موعد آغاز اجرای آتش بس موقت در نوار غزه را اعلام کرد.

به گزارش «آناتولی» در بیانیه رسمی وزارت خارجه قطر آمده که تلاش‌های میانجیگرانه به توافق آتش‌بس منتهی شد و طی ۲۴ ساعت آتی، زمان شروع آن اعلام خواهد شد.

بر اساس توافق، تحرک هواپیماهای اسرائیلی بر فراز غزه، روزانه شش ساعت، باید متوقف باشد.

این آتش بس میان اسرائیل و حماس در نوار غزه به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت.

وزارت خارجه قطر در بیانیه ای ضمن اعلام موفقیت آمیز بودن میانجیگری با مصر و امریکا میان اسرائیل و حماس، اشاره کرد که این آتش بس موقت قابل تمدید است.

براساس اعلام وزارت خارجه قطر، این توافق شامل تبادل 50 زن و کودک از اسرا در غزه در مقابل آزادی زنان و کودکان فلسطینی است.

بیانیه مذکور با اشاره به افزایش شمار اسرای آزادشده طی مراحل آتی، توضیح داد که براساس این توافق، شمار بیشتری کمک های امدادی از جمله سوخت وارد غزه خواهد شد.

قطر ضمن تاکید بر تداوم تلاش های دیپلماتیک برای کاهش تنش و جلوگیری از خون ریزی، از تلاش های مصر و امریکا در حمایت از این میانجیگری تقدیر کرد.

از طرفی دیگر جو بایدن، رئیس جمهور امریکا ضمن استقبال از این توافق، از امیر قطر و رئیس جمهور مصر بابت مدیریت مؤثر و شراکت در دستیابی به این توافق تشکر کرد.

جنبش حماس نیز بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای گفت که طبق توافق با اسرائیل بر سر آزادی شماری از اسیرهایی که در غزه هستند، ۱۵۰ فلسطینی نیز که در زندان‌های اسرائیل به‌سرمی‌برند، آزاد خواهند شد.

این بیانیه می‌گوید که ۱۵۰ زندانی فلسطینی، زنان و کودکان هستند.

بیانیه حماس اضافه می‌کند که توافق با اسرائیل همچنین شامل اجازه ورود صدها فروند کامیون حامل غذا، تجهیزات پزشکی و سوخت به تمام نواحی غزه خواهد بود.

شب گذشته، نخست‌وزیر اسرائیل در جلسه کامل کابینه اسرائیل جزئیاتی از توافق حاصل‌شده با جنبش حماس را اعلام کرد که بر اساس آن اسیرهای دربند این گروه مرحله به مرحله آزاد خواهند شد.

بنیامین نتانیاهو همچنین با اشاره به «آتش‌بس» موقت احتمالی با حماس، تأکید کرد که «جنگ علیه حماس» پس از این آتش‌بس و آزادی اسیران اسرائیلی متوقف نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، او گفت: «ما در حال جنگ هستیم و به این جنگ ادامه خواهیم داد. آن‌قدر ادامه می‌دهیم تا به همه اهداف خود برسیم.»

نخست‌وزیر اسرائیل در جریان ارائه توافق پیشنهادی برای آزادی اسیران به کابینه خود گفت: یکی از شروط‌ اسرائیل این است که صلیب سرخ به گروگان‌های باقیمانده در نوار غزه دسترسی داشته باشد و دارو و خدمات درمانی در اختیار آن‌ها قرار دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا