سیاسی

السودانی: عراق خواستار همکاری بیشتر ترکیه در پرونده آب است

نخست وزیر عراق در دیدار وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه بر خواسته کشورش برای همکاری بیشتر آنکارا در پرونده آب تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق روز چهارشنبه در دفترش از آلپ ارسلان بیرقدار، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه و هیئت همراه وی استقبال کرد.

طبق بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، در این دیدار روابط همکاری میان عراق و ترکیه در زمینه انرژی و راه های توسعه آن و نیز  تلاش‌های دو کشور برای از سرگیری فعالیت جلسات نوزدهمین کمیته مشترک اقتصادی و ادامه کار بر روی پرونده صادرات نفت عراق از طریق بندر جیهان ترکیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نخست وزیر عراق در این دیدار ضمن تشریح آمادگی دولتش برای یافتن راه حلی جهت از سرگیری صادرات نفت، بر اتخاذ راه حل های عادلانه توسط عراق در حدود قانون اساسی در رسیدگی به مسائل مختلف کشورهای همسایه تاکید کرد.

السودانی همچنین ضمن اشاره به پرونده آب، سهم آبه عراق و روند استفاده بهینه از آب به ویژه در حوزه کشاورزی، بر خواسته کشورش برای همکاری بیشتر ترکیه در این پرونده که به دلیل تأثیرات اقتصادی و انسانی آن مورد توجه دولت قرار دارد، تاکید کرد.

وی همچنین به پروژه راهبردی مهم «جاده توسعه» که دو کشور روی آن کار می کنند و رشد مستمری که این پروژه در بخش های مختلف اقتصادی مشترک محقق می کند، اشاره کرد.

در این دیدار همچنین موضع دو کشور در قبال رویدادهای جاری غزه و همسانی دیدگاه ها در مورد مسئله فلسطین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در همین راستا نخست وزیر عراق از موضع صریح ترکیه در قبال حملات محکوم شده علیه مردم فلسطین در نوار غزه قدردانی کرد.

وزیر میهمان نیز به نوبه خود سلام رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را به به نخست وزیر عراق ابلاغ کرد.

وی به تمایل کشورش برای همکاری بیشتر در زمینه های مختلف و اهتمام آشکار و دقیق اردوغان به پروژه جاده توسعه اشاره کرد.

وزیر نیروی ترکیه تاکید کرد که عراق نه تنها برای ترکیه، بلکه برای کشورهای اروپایی به ویژه در زمینه انرژی و فرصت های سرمایه گذاری امیدوارکننده ای که در بازار جهانی گاز دارد، کشور مهمی است.

منبع
نخست وزیری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا