خبر اولسیاسی

دولت عراق: امریکا و گروه‌های مسلح به حاکمیت عراق احترام بگذارند

دولت عراق در بیانیه ای اعلام کرد که به شدت حمله به منطقه جرف النصر را که بدون اطلاع طرف های دولتی در عراق انجام شده و نقض آشکار حاکمیت عراق است، محکوم می کند.

میدل ایست نیوز: باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق گفت که دولت عراق تاکید می کند که با تنش اخیر در عراق طی دو روز گذشته به عنوان تنشی خطرناک که تعرض غیرقابل قبول به حاکمیت عراق است تعامل می کند.

براساس بیانیه نخست وزیری عراق، وی افزود که دولت عراق در هر شرایطی پایبند به صیانت و حفاظت و دفاع از حاکمیت عراق براساس قانون اساسی و قوانین دولت است.

العوادی تصریح کرد که به شدت حمله به منطقه جرف النصر که بدون اطلاع طرف های دولتی در عراق انجام شده را محکوم می کند؛ امری که نقض آشکار حاکمیت عراق محسوب می شود و تلاش برای اخلال در وضعیت امنیت داخلی با ثبات عراق است.

وی توضیح داد که تنها دولت عراق، مسئول اجرای قانون و بازخواست متخلفان است و این حق انحصاری آن است و هیچ طرف خارجی حق انجام این کار به نیابت از عراق را ندارد و این امر براساس حاکمیت قانون اساسی عراق و قوانین بین المللی غیر قابل قبول است.

العوادی بیان کرد که دولت عراق تاکید می کند حضور ائتلاف بین المللی در عراق برای حمایت از فعالیت نیروهای مسلح از طریق آموزش و توانمندسازی و ارائه مشورت است و آنچه رخ داده عرض آشکار و تجاوز از این ماموریت است که نیروهای ائتلاف بین المللی برای مبارزه با داعش در خاک عراق حضور دارند از این رو از آنها خواسته می شود به صورت انفرادی عمل نکنند و به حاکمیت عراق که هیچ مسامحه ای در قبال هرگونه نقض آن وجود ندارد، پایبند باشند.

دولت عراق تاکید کرد که از لحاظ قانون اساسی، مسئول ترسیم و اجرای سیاست های حکومت، حفظ نظم و ثبات و دفاع از امنیت داخلی است و هرگونه فعالیت مسلحانه که خارج از نهاد نظامی انجام شود، محکوم و غیرقانونی است و منافع عالی کشور را در معرض خطر قرار می دهد و هر یک از عناصر مسلح یا غیره که پایبند به این اصل نباشد، علیه منافع عالی ملی فعالیت می کند و دولت اقدامات ضروری برای دفاع از منافع عالی عراق اتخاذ خواهد کرد.

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به همه نیروهای مسلح و دستگاه های امنیتی دستور داد به وظایف خود و اجرای قانون عمل کنند و اجازه اخلال یا آسیب به امنیت و ثبات کشور را ندهند.

در پایان بیانیه دولت عراق آمده است که حفظ فداکاری هزاران شهید و نیروهای امنیتی مسئولیت همه است و هیچ کسی اجازه نادیده گرفتن آن در هیچ صورتی را ندارد.

منبع
نخست وزیری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا