سیاسی

رایزنی قطر و امریکا درباره اجرای آتش بس غزه

قطر و امریکا همزمان با چهل و هشتمین روز جنگ غزه درباره اقداماتی برای شروع اجرای توافق آتش بس میان حماس و اسرائیل گفت و گو کردند.

میدل ایست نیوز: این گفت و گو طی تماسی تلفنی که محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر از سوی آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی خود دریافت کرد، صورت گرفت.

به گزارش خبرگزاری رسمی قطر (قنا) در طول این تماس، اقداماتی برای آغاز اجرای توافق آتش بس محقق شده توسط اسرائیل و حماس با میانجیگری قطر و با حمایت مصر و ایالات متحده و نیز ادامه روند آزادی غیرنظامیان و اهمیت افزایش ورود کمک های بشردوستانه به نوار غزه مورد بحث قرار گرفت.

صبح پنجشنبه وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد که «در ساعات آینده» اجرای آتش‌بس چند روزه و قابل تمدید میان حماس و اسرائیل اعلام خواهد شد که شامل تبادل اسرا و ورود کمک های بشردوستانه به غزه است.

وزیر خارجه قطر در این تماس تلفنی ضمن تاکید بر لزوم تداوم تلاش ها برای توقف جنگ در غزه، گفت: تنها تضمین برای دستیابی به صلح پایدار در منطقه خاورمیانه، دستیابی به راه حلی عادلانه و جامع برای مسئله فلسطین است.

وی تاکید کرد که این راه حل باید مطابق با ابتکار عربی و راه حل «دو کشوری» باشد که ایجاد کشور مستقل و پایدار فلسطین در مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی و برخورداری مردم فلسطین از حقوق مسلم خود را تضمن می کند.

بلینکن نیز ضمن تشکر از قطر به خاطر نقش تعیین کننده اش در وساطتی که منجر به آتش بس شد، تاکید کرد که کشورش همچنان به راه حل دو کشوری متعهد است.

منبع
قنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا