سیاسی

رایزنی امیرعبداللهیان و آل ثانی درباره آتش بس غزه

وزرای خارجه ایران و قطر درباره بحران فلسطین و اجرا و تداوم آتش‌بس در غزه دیدار و گفت‌وگو کردند.

میدل ایست نیوز: حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه با محمد بن عبدالرحمن، آل ثانی نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش «ایرنا» امیرعبداللهیان که امروز وارد دوحه شد با وزیر امور خارجه این کشور در خصوص بحران فلسطین و اجرا و تداوم آتش‌بس دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار با تشکر از حسن استقبال وزیر خارجه قطر و اشاره به اینکه این چندمین دیدارش در طول ۶ هفته اخیر است، از تلاش‌های ارزشمند امیر و وزیر خارجه قطر در ارتباط با فلسطین و زمینه سازی برای آتش بس موقت انسانی در غزه تشکر کرد.

وی ضمن استقبال از آتش بس موقت در غزه گفت: در صورت اقدام رژیم اسرائیل به تداوم جنگ پس از این مرحله از آتش بس، شرایط در منطقه متشنج تر و واکنش ها گسترده‌تر خواهد شد.

وزیر خارجه ایران افزود: رژیم صهیونیستی بدون حمایت امریکا قادر به ادامه جنگ نیست و آنچه در ۶ هفته گذشته علیه امریکا در منطقه رخ داده، واکنش گروههای مقاومت در منطقه به اقدام امریکا در حمایت از نسل کشی در فلسطین بوده و ربطی به ایران ‌نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه حماس جنبشی آزادیبخش و برآمده از متن ملت فلسطین است، افزود: حماس قابل حذف شدن نیست و آنها نباید فکر کنند که آنچه را که در طول بیش از یک‌ماه و نیم جنگ نتوانستند بدست آورند، می توانند از طریق سیاسی بدست آورند.

وزیر خارجه قطر نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و مشورت‌ها و همکاری‌های خوب و سازنده میان دو کشور ایران و قطر، از نقش محوری و تلاش‌های ارزنده ایران در کمک به دستیابی به نتیجه در موضوع توقف انسانی جنگ علیه غزه تشکر کرد.

وی با اشاره به اینکه به مرحله خوبی رسیده‌ایم، افزود: اولویت اول، آتش‌بس است و تلاش ما این است که آتش‌بس موقت تمدید و جنگ و کشتار فلسطینی‌ها بطور کامل متوقف شود و مانع بازگشت مجدد به گزینه جنگ شویم.

در این دیدار در خصوص برخی موضوعات دوجانبه و همکاری‌ مشترک در چارچوب کمک به تقویت امنیت منطقه ای نیز گفت و گو و تبادل نظر شد.

وزیر امور خارجه ایران سه هفته پیش هم به قطر سفر داشت. این سومین سفر امیرعبداللهیان از زمان آغاز جنگ علیه مردم غزه است.

گفتنی است، قطر نقش واسطه‌ای در مسائل مرتبط با جنگ را ایفا کرده است.

روز گذشته نیز دیوید بارنیا، رئیس سازمان موساد که مذاکره‌کننده اصلی اسرائیل در موضوع توافق اخیر است، با حضور در دوحه با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی دیدار کرد. گفته می‌شود مذاکرات دو طرف در ارتباط با جزئیات توافق آتش‌بس بوده است.

منبع
ایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا