سیاسی

ایران: متوقف کردن و بازرسی کشتی ها در تنگه هرمز حق ماست

نائب رئیس پارلمان ایران گفت که متوقف کردن و بازرسی کشتی ها در تنگه هرمز حق جمهوری اسلامی است و چنانچه امنیت نظام به خطر بیفتد، این تنگه را می‌بندیم.

میدل ایست نیوز: مجتبی ذوالنور، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با اشاره به سخنرانی رهبر ایران درباره بستن راه ارزاق و نفت بر روی اسرائیل، گفت: ما در دنیا آبراه‌ها و نقاط مهمی داریم. بیش از 100 نقطه مهم در دنیا داریم که 14 نقطه از این نقاط، استراتژیک هستند. آبراه‌های مهمی مثل تنگه هرمز، کانال سوئز، کانال پاناما، باب المندب، جبل الطارق، تنگه داردانل در ترکیه و تنگه برینگ در امریکا آبراه‌های مهم جهانی هستند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی مسئولان مدعی بستن تنگه هرمز می شوند در حالی که آبراه ها وتنگه ها بر اساس قوانین بین المللی اداره می شوند، گفت: هر وقت بخواهیم می توانیم کشتی ها را در تنگه هرمز متوقف و بازرسی کنیم.

ذوالنور افزود: به طور کلی متوقف کردن و بازرسی کشتی ها در تنگه هرمز حق جمهوری اسلامی است. درست است که در آبراه‌های جهانی قوانین بین المللی حاکم است و هیچ کشوری نمی‌تواند سلیقه‌ای عمل کند اما عبور و مرور بدون ضرر از آبراه‌های جهانی برای همه آزاد است مگر اینکه منافع ملی را تهدید کندومثلا از تنگه هرمز محموله سلاحی عبور کند که امنیت ملی ما را تهدید کند.

وی ادامه داد: در چنین موقعیتی ما می‌توانیم اعمال حق و از قدرتمان استفاده کنیم تا شناور را متوقف کنیم. لذا بر اساس منافع ملی‌مان و با در نظر داشتن قوانین جهانی حتما اعمال قدرت می‌کنیم. اینکه ما از حقوق خود دفاع کنیم در قوانین دنیا درنظر گرفته شده و قطعا جمهوری اسلامی برای اعمال سیاست‌های خود در دفاع از عمق و امنیت داخلی یا عمق‌بخشی به بیرون حتما از ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند.

منبع
دیده بان ایران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا