اقتصادیخبر اولسیاسی

پیش‌بینی منافع بزرگ اقتصادی با راه‌اندازی «شینگن شورای همکاری»

با توجه به آمادگی سیستم های داخلی کشورهای شورای همکاری، قرار است صدور ویزای مشترک گردشگری در سال 2024 و 2025 آغاز شود.

میدل ایست نیوز:  ویزای مشترک کشورهای شورای همکاری که از آن به «شینگن شورای همکاری» یاد می شود، به دارندگان آن این امکان را می دهد که به 6 کشور عضو این شورا سفر کنند. این امکان با هدف جذب و ترغیب گردشگران به اقامت طولانی تر مطرح شده و موجب یکپارچگی اقتصادی کشورهای عضو شورای همکاری می شود.

به گزارش «العربی الجدید»، این طرح در سال گذشته و طی میزبانی جام جهانی فوتبال در قطر از طریق پایگاه الکترونیکی هوشمند «هیا» برنامه ریزی شده است و این امکان را به دارندگان آن می دهد که بدون نیاز به صدور قبلی ویزای جداگانه، به امارات، عربستان سعودی، عمان، بحرین و کویت سفر کنند.

این ایده در سال 2015 مطرح شد و قرار بود در سال 2016 صدور آن رسما آغاز شود اما اجرای آن به تعویق افتاد.

حسام عایش، کارشناس اقتصادی در این باره گفت که تصویب ویزای گردشگری مشترک توسط وزاری کشورهای شورای همکاری، نتیجه 7 سال بررسی دقیق ابعاد گوناگون موضوع است و موجب یکپارچگی کشورهای شورای همکاری در سیاست ها و پروژه های مورد نظرشان برای تنوع بخشیدن به اقتصاد خصوصا در بخش گردشگری می شود.

از طرفی دیگر، این کارشناس اقتصادی اعلام کرد که روادید گردشگری مشترک در کشورهای شورای همکاری برای 60 میلیون شهروند و مقیم کشورهای شورای همکاری امکان رفت و آمد و جا به جایی آسان را فراهم می کند.

وی اشاره کرد که با استفاده از ویزای گردشگری مشترک، شمار گردشگران در 6 کشور شورای همکاری، سالانه به 100 میلیون گردشگر می رسد.

محمد النایر، کارشناس اقتصادی نیز گفت که تصویب پروژه ویزای گردشگری مشترک برای کشورهای شورای همکاری گامی بزرگ برای تنوع بخشیدن به درآمدهای اقتصادی است و افزود که لازم است این پروژه در یک چارچوب استوار قرار گیرد تا مانند شینگن اروپا، تداوم داشته باشد.

النایر تاکید کرد که صدور این نوع ویزا، جا به جایی و مسافرت ساکنان هر یک از کشورهای شورای همکاری به پنج کشور دیگر را دو برابر خواهد کرد که این امر موجب دوبرابر شدن درآمدهای مالی این 6 کشور از طریق پرداخت هزینه جا به جایی و مسافرت ساکنان این کشورها به کشور دیگر می شود.

بر اساس پیش بینی های النایر، ویزای گردشگری مشترک، موجب افزایش گردشگران خارج از کشورهای شورای همکاری می شود چرا که برای این گردشگران فرصت مسافرت بدون دردسر و هزینه اضافی به تمامی کشورهای شورای همکاری را فراهم می کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا