خبر اولسیاسی

چارچوب هماهنگی لیست نامزدهای ریاست مجلس عراق را دریافت کرد

چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه ضمن اعلام دریافت رسمی نامزدهای تشکل‌های سیاسی اهل سنت برای ریاست مجلس بر ضرورت نهایی شدن این مسئله و انتخاب شخصیتی متناسب با این مسئولیت تأکید کرد.

میدل ایست نیوز: چارچوب هماهنگی در ساعات پایانی روز دوشنبه (27 اکتبر) با انتشار بیانیه‌ای رسمی تأکید کرد که جلسه دوره‌ای سران چارچوب هماهنگی با حضور محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، بر اساس این بیانیه در این جلسه بر اهمیت اجرای انتخابات در موعد مقرر و نیز نهایی شدن مسئله ریاست مجلس و انتخاب شخصیتی متناسب با این مسئولیت و چالش‌های پیش روی کشور در مرحله کنونی تأکید شد.

در این بیانیه آمده که چارچوب هماهنگی طی نامه‌ای رسمی از جانب نیروهای سیاسی اهل سنت نام نامزدهای مقام ریاست مجلس را دریافت کرده و پس از بررسی‌های لازم موضع خود را در این باره اعلام خواهد کرد.

همچنین حاضران بر اهمیت اجرای انتخابات در موعد مقرر و اینکه رقابت بر اساس برنامه خدماتی و ارائه دیدگاه‌های واقعی برای خدمت به استان‌ها باشد تأکید کردند.

چارچوب هماهنگی درباره مسئله فلسطین نیز بر اهمیت ادامه آتش‌بس کنونی تا تحقق آتش‌بس دائم و بازسازی غزه و امدادرسانی به آوارگان تأکید کرد.

همزمان «مرتضی الساعدی» رئیس فراکسیون «سند» از گروه‌های تشکیل‌دهنده چارچوب هماهنگی در گفت وگو با «الفرات نیوز» تأکید کرد که نیروهای سیاسی اهل سنت نام 5 نامزد ریاست مجلس را به سران چارچوب هماهنگی داده‌اند.

وی گفت که دو جریان در میان نیروهای سیاسی اهل سنت شکل گرفته که یکی خواستار واگذاری منصب ریاست به حزب تقدم به ریاست محمد الحلبوسی است با این استدلال که این حزب بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس را دارد و در برابر جریان دیگری این منصب را به متعلق به کل نیروهای سیاسی اهل سنت می‌داند و ترجیح می‌دهد که این نامزد از حزب تقدم نباشد.

الساعدی تأکید کرد که همین دودستگی در میان نیروهای چارچوب هماهنگی هم دیده می‌شود.

به گفته الساعدی نامزدهای اعلام شده برای منصب ریاست مجلس «زیاد الجنابی»، «عبدالکریم عبطان»، «یحیی المحمدی»، هر سه از حزب تقدم، و «محمود المشهدانی» رئیس اسبق مجلس و «سالم العیساوی» از ائتلاف عزم هستند.

به گفته رئیس فراکسیون «سند» در میان این 5 نامزد بخت العیساوی و عبطان و المحمدی از دیگران بیشتر است.

وی افزود که در صورتی که اهل سنت درباره دو نامزد به توافق نهایی برسند کار انتخاب برای چارچوب هماهنگی آسان‌تر خواهد شد.

محمد الحلبوسی در 14 نوامبر با حکم دادگاه عالی فدرال عراق به اتهام جعل امضا از ریاست و نمایندگی مجلس عراق برکنار شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا