اقتصادی

وزارت نفت عراق: پروژه توتال به سوزاندن گاز مشعل در 5 میدان نفتی پایان می‌دهد

وزارت نفت عراق تأکید کرد که پروژه شرکت توتال در این کشور موجب افزایش چشمگیر حجم تولید انرژی می شود و به سوزاندن گاز مشعل در 5 میدان گازی عراق پایان می‌دهد.

میدل ایست نیوز: وزارت نفت عراق تأکید کرد که پروژه شرکت توتال در این کشور موجب افزایش چشمگیر حجم تولید انرژی می شود و به سوزاندن گاز مشعل در 5 میدان گازی عراق پایان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع) باسم محمد خضیر معاون وزیر نفت عراق در امور اکتشاف امروز سه شنبه (28 نوامبر) گفت که تولید نفت و گاز از مخازن و میدان های گازی، نیازمند جبران فشار تخلیه شده مخزن طی عملیات تولید است و تاکید کرد که باید با وارد کردن و پمپاژ آب، بتوان فشار تخلیه شده مخرن را جبران کرد.

معاون وزیر نفت عراق در امور اکتشاف گفت که وزارت نفت عراق برای دستیابی به این چشم انداز تلاش‌های زیادی انجام داده به گونه ای که 4 پروژه به شرکت توتال انرژی فرانسه معرفی شده است و ادامه داد که این پروژه‌ها برای وزارت نفت عراق بسیار مهم است.

خضیر توضیح داد که این پروژه‌های چهارگانه شامل پروژه توسعه میدان گاز «ارطاوی» برای افزایش تولید نفت خام و توسعه میدان‌های گازی، پروژه تولید گاز از پنج میدان گازی و مختومه کردن پرونده سوزاندن گاز مشعل، پروژه پمپاژ آب دریا برای تولید حدودی 5 میلیون بشکه آب پمپاژ شده برای میدان‌های گازی مختلف در فاز اول و پروژه انرژی خورشیدی با ظرفیت تولید هزار مگاوات برای تامین انرژی الکتریکی است.

وی ادامه داد که  این پروژه‌ها طی نشست‌هایی که با شرکت توتال انرژی فرانسه برگزار شده قطعی شده است و امیدواریم که طبق زمانبندی مشخص شده به سرانجام برسد.

معاون وزیر نفت عراق در امور اکتشاف بر اهمیت این پروژه‌ها برای افزایش حجم تولید زیاد نفت و گاز، مختومه کردن پرونده سوخت گاز مشعل پنج میدان گازی، استفاده از نیروی کار زیاد در عراق و بهبود شرایط استان بصره تاکید کرد.

عراق و شرکت نفتی توتال انرژی فرانسه ماه ژوئن قراردادی به ارزش 27 میلیارد دلار که حدود دو سال به تاخیر افتاده بود را برای اجرای 4 پروژه نفت، گاز و انرژی های تجدید پذیر امضا کردند.

عراق پیش از این بر سهم 40 درصدی خود در این طرح اصرار داشت اما در آوریل گذشته از موافقتش با کاهش سهم در این طرح به 30 درصد خبر داد و بدین ترتیب این قرارداد دوباره احیا شد.

بدین ترتیب کنسرسیومی متشکل از توتال انرژی با سهم 45 درصد، شرکت نفت بصره با 30 درصد و شرکت انرژی قطر با 25 درصد تشکیل شده است.

این قرارداد به کنسرسیومی که توتال آن را رهبری می کند اجازه ایجاد 4 طرح نفت، گاز و انرژی های تجدید پذیر را در جنوب عراق و در طول 25 سال می دهد.

پیش از این وزیر نفت عراق گفته بود که این قرارداد باعث رسیدگی و رفع همه مشکلات در صنایع نفتی عراق می‌شود و افزود که در پایان سال 2024 آتش زدن گاز استخراج شده با نفت در میدان‌های نفتی جنوبی تا 90 درصد کاهش خواهد یافت.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا