اجتماعی

احکام بی سابقه برای متهمان نزاع عشایری در عراق

دادگاه جنایی استان ذی قار در جنوب عراق، حکم حبس ابد برای 5 متهم ارتکاب «دگه عشائری» که منجر به قتل شد، صادر کرد.

میدل ایست نیوز: دادگاه جنایی استان ذی قار در جنوب عراق، حکم حبس ابد برای 5 متهم ارتکاب «دگه عشائری»، (نزاع عشایری) که منجر به قتل شد، صادر کرد.

به گزارش العربی الجدید، این حکم که نخستین حکم در نوع خود به شمار می رود، در حالی صادر شد که مطالبات مردم از دولت برای مقابله با پدیده احکام قبیله ای و عشائری در مناطق مختلف افزایش یافته است.

منابع محلی در الناصریه گفتند که افراد متهم به شرکت در دگه عشائری، در پی مشارکت در این مراسم در شهرستان الفهود در شرق الناصریه که منجر به کشته شدن یک نفر شد، محکوم به حبس ابد شدند.

این منابع افزودند که این حکم با استناد به قانون مبارزه با تروریسم صادر شده و دادگاه های عراق به مجازات مرتکبان دگه عشائری با احکام سنگین ادامه خواهند داد.

دگه عشائری، این است که افراد یک قبیله به یک منزل یا محل سکونت دشمن خود از عشیره ای دیگر حمله می کنند و با شلیک تیر و شعار دادن، او را تهدید به قتل می کنند و به او سه روز مهلت می دهند تا شروطشان را قبول کند.

حمله و قتل عشیره ای برای انتقام گرفتن یا درگیری و منازعه بر سر مسائل مالی و اجتماعی نیز بخشی از دگه عشائری است.

دو سال پیش، عراق قانونی را صادر کرد که دگه عشائری را ارعاب و جرم به حساب می آورد و با آن براساس قانون مبارزه با تروریسم برخورد می شود اما این قانون نتوانست به این پدیده پایان دهد.

دگه عشائری از 2003 به بعد در عراق رواج یافت و پدیده ای است که نفوذ و قدرت عشائر و روی آوردن به دگه برای حل منازعات به جای روی آورد به حکومت را نشان می دهد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا