خبر اولسیاسی

«الشرق الاوسط»: علت لغو سفر رئیسی به ترکیه چه بود؟

سفر برنامه‌ریزی شده رئیس جمهور ایران به ترکیه و دیدار وی با همتای ترکیه‌ای بدون هیچ توضیحی از جانب دو کشور در آخرین لحظات لغو شد.

میدل ایست نیوز: سفر برنامه‌ریزی شده رئیس جمهور ایران به ترکیه و دیدار وی با همتای ترکیه‌ای در آخرین لحظات لغو شد. این در حالی است که رسانه‌های ترکیه اهتمام جدی به این سفر نشان داده بودند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، در 11 نوامبر، در مسیر بازگشت از نشست سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض، به خبرنگاران گفت که در 28 نوامبر در ترکیه میزبان «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران، خواهد بود.

وی گفت که در دیدار با همتای ایرانی خود تنظیم واکنشی مشترک به حمله اسرائیل به غزه را بررسی خواهد کرد.

اما ریاست جمهوری ترکیه روز سه شنبه ناگهان اعلام کرد که سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به ترکیه لغو شده است.

ریاست جمهوری ترکیه دلیل لغو این سفر را اعلام نکرد.

خبرگزاری ایرانی «تسنیم» هم به نوبه خود اعلام کرد که سفر رئیسی به ترکیه «به تعویق افتاد». این خبرگزاری نیز درباره علت این تعویق توضیحی نداد.

نشریه «الشرق الاوسط» به نقل از منابع مطلع که نخواسته‌اند نامشان فاش شود تأکید کرد که تعلیق ناگهانی سفر رئیسی به علت تلاش‌های طرف ایرانی برای تحت فشار قرار دادن ترکیه به منظور اتخاذ موضعی فراتر از اظهارات سیاسی علیه اسرائیل بوده است.

به گفته این منبع مطلع، ایران خواستار تجدید نظر ترکیه در روابطش با اسرائیل به عنوان یک موضع‌گیری عملی در حمایت از فلسطین شده بود.

این در حالی است که به گفته ناظران ایران و ترکیه در موضع‌گیری درباره جنگ غزه با یکدیگر رقابت سختی دارند و هر کدام می‌کوشد نشان دهد که تأثیر بیشتری بر حماس دارد.

یک نمونه این مدعا را در ماجرای آزادی زندانیان تایلندی می‌توان دید که اخیرا حماس آنها را آزاد کرد.

در حالی که ایران رسما اعلام کرد که در آزادی این اسیران نقش داشته و وساطت کرده، جنبش حماس اعلام کرد که آزادی این شهروندان تایلندی به درخواست اردوغان انجام شده است.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا